XXXVI UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU

del 15 al 25 d’agost del 2004


Cursos de formació cultural


INICIACIÓ ALS PAÏSOS CATALANS
Coordinadors: JOAQUIM MONTCLÚS i JORDI SALES (UB
del 21 al 25 d’agost

Els mitjans de comunicació als Països Catalans
per VICENT SANCHIS (director del diari Avui)
dia 21, de 10 a 11 del matí

Els moviments naturalistes als Països Catalans
per GUILLEM CHACÓN
dia 22, de 10 a 11 del matí

L’Alguer i els Països Catalans
per CARLES SECHI (Obra Cultural de l’Alguer)
dia 23, de 10 a 11 del matí

Relacions al llarg de la història entre Tortosa, les terres de l’Ebre, el Maestrat, els Ports de Morella i el Matarranya
per JOAQUIM MONTCLÚS
dia 24, de 10 a 11 del matí

Insularitat i Països Catalans
per BERNAT JOAN (diputat europeu)
dia 25, de 10 a 11 del matí

CONEIXEMENT DE LA CATALUNYA NORD
«L’encaix de Catalunya Nord als Països Catalans»
Coordinador: ALÀ BAYLAC-FERRER (Universitat de Perpinyà Via Domícia)
del 16 al 20 d'agost, de 9 a 12

Es tractarà com la Catalunya del Nord, que no fa part del territori espanyol i que se troba absolutament subjectada a França, pot encara encaixar amb el projecte de Països Catalans. A la llum dels canvis que s’han produït arran de les múltiples eleccions (autonòmiques, generals, regionals, cantonals, europees) i amb el panorama identitari nord-català —país, llengua, societat— que ha resistit a 345 anys d’annexió i aculturació, se plantegen les possibilitats d’articulació i ajuda mútua entre la Catalunya del Nord i la resta dels Països Catalans.
Professors: ALÀ BAYLAC-FERRER (UP), MARTA SERRA i JOAN-LLUÍS LLUÍS


INICIACIÓ A LA LLENGUA
del 17 al 25 d'agost

«Curs de llengua catalana: llengua oral i llengua escrita»
per XAVIER MONTOLIU i MERCÈ SOLER
amb el suport de la Secretaria de Política Lingüística, GdC
Cada dia, de 10 a 12 del migdia

Curs d’expressió oral
Adreçat fonamentalment a alumnes de nivell llindar que volen millorar la fluïdesa i que volen aprofitar l’estada a la universitat per adquirir, a més de competència lingüística, també altres coneixements culturals (història, literatura, geografia etc.).
Són estudiants universitaris que estudien català als diferents lectorats, majoritàriament provenen de centres universitaris europeus (Txèquia, Polònia, Alemanya, Itàlia, Rússia…) i que han sol·licitat una beca per assistir-hi. A més de les classes, se’ls proposa de participar en altres activitats que ofereix la universitat i aprofitem aquestes activitats per a vincular-les amb les classes.
També estudiants de català adults provinents de centres on s’ensenya català a la Catalunya del Nord (normalment, francesos del nord que han decidit residir a Perpinyà i rodalies durant la seva jubilació).

Curs d’expressió escrita

Adreçat fonamentalment a alumnes catalanoparlants que volen millorar la comunicació escrita, lligada a la comunicabilitat en general (no es tracta de fer un curs per a millorar exclusivament la llengua de les produccions escrites, sinó la comunicació del canal escrit i, per tant, també s’hi fa una reflexió sobre la comunicació i els repertoris textuals que es donen en la vida quotidiana, siguin orals o escrits).
Per a estudiants de català joves que estudien català a escoles catalanes de la Catalunya del Nord, estudiants universitaris provinents de diferents facultats d’arreu del territori i adults catalanoparlants amb un nivell de català escrit baix en relació a la seva competència gramatical
El curs treballa qüestions de tipologia textual que siguin útils als alumnes, en funció de les seves necessitats. També es parla de la comunicació oral (la gestualitat, la modulació de la veu, la interacció etc.) i com els trets de l’oralitat es vinculen amb els de l’escriptura.


«Morfologia i sintaxi. La recuperació del lèxic»
per ROSER LATORRE i GAIA
cada dia, de 9 a 11

Els mals usos i els abusos en el llenguatge de cada dia: les combinacions pronominals, les perífrasis, els règims verbals, els modismes..., alterats o modificats per influència del castellà, per desconeixement o per manca de cura en el llenguatge parlat o escrit. El curset vol servir per indicar ‘el bon camí’ gramatical i lèxic, i esperonar l’alumnat amb la lectura i els comentaris d’alguns textos de bons autors catalans.

INICIACIÓ A LA LLENGUA I A LA CULTURA OCCITANES
Coordinació: Arxiu Occità (UAB)
del 16 al 20 d'agost

Mistral cents anys després
per JAUME FIGUERAS
del 16 al 20 d’agost, de 10 a 11 del matí

La concessió ara fa cent anys, el 1904, del Premi Nobel a Frederic Mistral, capdavanter de la literatura occitana contemporània i el principal dirigent del felibritge, el moviment cultural que aspirava a la recuperació identitària del poble d’Òc, suposà la consagració d’una obra que, de manera indefallent, estigué tota ella dedicada a la defensa de la llengua occitana. I això des de múltiples fronts: la creació literària, la lexicografia, l’etnografia, els intents d’institucionalització d’una cultura pròpia... Enllà dels seus guanys i fracassosi fins de la llegenda que ja en vida de l’autor l’aureolà, l’obra de Mistral, que a Catalunya esdevingué un referent ja des del primer moment, resta com una aventura intel·lectual i vital apassionant sense la qual és impossible abordar l’evolució de l’occitanisme contemporani. De tot plegat, i dels títols principals que ens resten (Mirèlha, Calendau, Nerta, Leis Isclas d’Òr, Lo poèma dau Ròse i les Memòris e racontes), en parlarem enguany i en farem un tast en la llengua de l’autor.

CURS INTRODUCTORI D'HISTÒRIA DE CATALUNYA
amb el suport de l'Associació Conèixer Catalunya
per MAGDA CUSCÓ i ALTADILL
cada dia, de 10 a 12

1. El llegat dels clàssics: Grècia i Roma a Catalunya. El període visigot i el món andalusí. Formació i trajectòria dels comtats catalans i la seva relació amb el món exterior.
2. Pagesos de pla i muntanya. Repoblament i aprisions. Presentació de l’art romànic relacionat amb l’espiritualitat altmedieval. El paper del monacat a Catalunya.
3. Les Revolucions Feudals a Catalunya i les seves conseqüències. Serfs i senyors: les relacions de treball al camp català durant els temps medievals.
4. La corona catalanoaragonesa. Maneres de govern i les principals característiques econòmiques de la Catalunya baixmedieval. La Catalunya gòtica, canvis de mentalitat: l’espiritualitat franciscana.
5. Introducció a l’època moderna a Catalunya. Aspectes polítics de la unió dinàstica durant el regnat de Ferran II.
6. Conflictes polítics a la Catalunya dels segles XVII i XVIII. La Guerra dels Segadors i la Guerra de Successió. Conseqüències polítiques i culturals del canvi dinàstic. Panoràmica de l’economia catalana al llarg del segle XVIII.
7. La renaixença. Aspectes culturals del segle XIX. Trajectòria del catalanisme durant els segles XIX i XX. Liberalisme i carlisme a Catalunya.
8. La revolució industrial i les seves conseqüències socials. Trajectòria del sindicalisme a Catalunya.
9. Caracterització de la Catalunya a inicis del segle XX. Valoració de la restauració borbònica i la Dictadura de Primo de Rivera. La II República i la guerra del 1936-1939.
10. Trajectòria del primer franquisme. Postguerra i feixisme. Anàlisi del franquisme i les seves seqüeles.