XXXIX UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU
300 anys després d’Almansa
del 16 al 25 d’agost del 2007
Seminaris d’investigació
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA
«La química que ens envolta»
per ADELA MAURI (doctora en química, UV)
del 21 al 23 d’agost, de 10 a 11
Cada dia sentim als mitjans de comunicació, als anuncis d’aliments, de cosmètics o de fàrmacs, paraules com ‘Omega 3’ , ‘àcid oleic’, ‘vitamines’, ‘col·lagen’, ‘paracetamol’, ‘antibiòtic’, ‘dioxines’, ‘greixos saturats i insaturats’ etc. Aquests mots no són ni més ni menys que compostos químics que, al llarg del temps i fruit de la investigació, han estat incorporats per la indústria química a la nostra vida quotidiana i que han contribuït a elevar el nostre nivell i esperança de vida.
Malgrat això, la química és considerada sovint com una disciplina bruta i contaminant, com una activitat industrial que ha fet que les nostres aigües i el nostre aire ja no siguin allò que eren. La química no està de moda, molta gent no considera aquesta disciplina com a part de la cultura.
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA
«La unitat de la nació catalana, des de la Guerra de Successió fins avui»
a càrrec de JOSEP GUIA (UV)
del 22 al 24 d’agost, de 10 a 11 del matí
De l’any 1702 al 1714, tingué lloc la Guerra de Successió al tron de la Monarquia Hispànica. S’hi enfrontaren els territoris de la Corona d’Aragó (amb Alemanya, Holanda, Anglaterra i Portugal), partidaris de Carles d’Àustria, i els de la Corona de Castella (amb França), partidaris de Felip de Borbó.
En ocasió del tercer centenari d’aquells fets i, especialment, de la Batalla d’Almansa (25 d’abril del 1707) i la imposició del primer dels Decrets de Nova Planta (29 de juny del 1707), dediquem aquest Seminari 2007 a revisar alguns aspectes de la significació d’aquella guerra i a recórrer els 300 anys transcorreguts fins avui, amb la visió pròpia d’un català nacional.
Així, doncs, incidirem en tots aquells fets, rellevants o anecdòtics, que presenten un perfil supraregional, ço és, que ens parlin de simulteneïtats, de solidaritats i de resistències i lluites compartides, constatables al nord i al sud, a terra endins i mar enllà, arreu de la nostra nació. Que el regionalisme no ens faci espanyols.
UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS
«Curs d'història, llengua i sociolingüística»
La Universitat de les Illes Balears concedirà 1,5 crèdits per l’assistència a un mínim de 15 hores d’aquest curs
del 17 al 19 i del 21 al 25 d'agost
La Corona de Mallorca
a càrrec de GABRIEL ENSENYAT (UIB)
dies 17, 18 i 19 d’agost, de 9 a 2/4 d’11
Després de la mort de Jaume I (1276), d’acord amb la seva voluntat testamentària, es creà la Corona de Mallorca, integrada pel Regne de Mallorca, els comtats rossellonesos i la ciutat de Montpeller. Aquesta corona tingué tres reis (Jaume II, Sanç i Jaume III), fins que fou reincorporada a la corona catalanoaragonesa per Pere III ‘el Cerimoniós’ entre 1343 i 1349. El programa de les sessions serà la següent: origen i formació de la corona de Mallorca; el regnat de Jaume II (1276-1311); els regnats de Sanç (1311-1324) i Jaume III (1324-1343); i la reincorporació a la corona catalanoaragonesa (1343-1349).
Adreçat a alumnes de l'UCE Jove (4,5 hores). Després hi haurà una excursió a alguns llocs relacionats amb els continguts explicats.
Versos diversos: anversos i reversos (Taller de traducció)
a càrrec de NICOLAU DOLS (UIB)
dies 17, 18 i 19, de 3 a 5 de la tarda
1) Qüestions teòriques relacionades amb l’anàlisi i comparació de traduccions. 2) Introducció a la Teoria de l’Optimitat i a les possibles aplicacions d’aquesta teoria a la traductologia. 3) Anàlisi i avaluació de traduccions. 4) Anàlisi de poemes des de la perspectiva del traductor.
La part pràctica es dedicarà a l’anàlisi de traduccions de poemes. Hi farem servir textos en català, anglès, portuguès i castellà. També farem intents de traducció de poemes.
Taller sobre traducció adreçat a tots els alumnes de l'UCE (6 hores)
Mecanismes de subordinació lingüística
a càrrec de ROSA CALAFAT (UIB)
dies 21, 22 i 23 d’agost, de 9 a 10 del matí
En aquest curs analitzarem, mitjançant exemples de la vida quotidiana, com els membres d’una comunitat lingüística subordinada perceben el seu propi grup i la seva pròpia llengua, i com aquesta percepció es tradueix en comportaments que alimenten l’estat de subordinació.
Adreçat a alumnes de l'UCE Jove (3 hores)
Les lleis sobre la llengua i els drets lingüístics
a càrrec de GABRIEL BIBILONI (UIB)
dies 24 i 25 d’agost, de 9 a 10 del matí
Descripció de la legislació bàsica que afecta l’ús del català, l’espanyol i el francès al nostre país (constitucions, estatuts d’autonomia i lleis de normalització lingüística). Quins són els drets lingüístics dels catalanoparlants i en quina mesura aquell marc legal els garanteix o els entrebanca.