XXXII UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU

del 15 al 25 d’agost del 2000


Tallers


La cultura del gust, un patrimoni cultural
per JAUME FÀBREGA
dies 16, 17, 18, 19 i 20, de 3 a 5 de la tarda

Antropològicament som el que mengem i, des d’un punt de vista històric, l’alimentació és un dels fets cabdals d’un poble i de la seva identitat. Els Països Catalans, dins l’espai mediterrani, han donat una resposta específica als processos d’aculturació culinària. A partir d’aquests elements, en aquest seminari es tractarà de donar eines per al repte de la mundialització i la transculturalitat.


Plantes medicinals
per ÀNGEL ROMO
dies 16, 17, 18, 19 i 20, de 3 a 5 de la tarda

L’objectiu d’aquest curs és conèixer les plantes medicinals del nostre entorn. Aquest serà un taller pràctic que tindrà com a finalitat l’estudi de les plantes silvestres emprades en medicina popular dels voltants de la vila de Prada i la seva conservació. Tècniques per a identificar les plantes medicinals, la recol·lecció i les seves èpoques, mètodes de preparació, criteris de dosificació, plantes tòxiques...


T'ai Txi T'xuan
per ANNA CASASSAS
dies 16, 17, 18, 19 i 20, de 8 a 10 del matí

Sovint la gent demana què és el Tai Txi. Però el Tai Txi és una experiència, una manera de viure, i les paraules no poden expressar-ne la veritat. Es pot parlar de Tai Txi, però no es pot dir què és. En tot cas, és pot dir què no és. Des del començament, l’aprenent ha d’entendre que el Tai Txi no és una cosa que s’estudia de tal hora a tal hora. És una totalitat, una manera d’aproximar-se a la vida i s’ha de practicar cada moment del dia. No és simplement un sistema de moviments: exigeix el desenvolupament d’un estat mental i espiritual que reflecteix una filosofia. Durant els exercicis, la ment, l’ànima, la respiració, l’equilibri, la coordinació i totes les parts del cos es combinen per treballar alhora i espontàniament durant cada moviment. En resum, la totalitat de la persona actua en conjunt aquí i ara. Si convertim les disciplines orientals en esports o distraccions, en perdem l’essència.


Drama: tècniques de dramatització i teatre per a l'ensenyament
per ELISENDA PUIG
dies 16, 17, 18, 19 i 20, de 3 a 5 de la tarda

Es tracta d’un taller d’introducció a les tècniques de drama, és a dir, activitats que, en part, deriven del teatre i que tenen una finalitat educativa.
Bàsicament és dirigit a ensenyants, però també útil per a tothom qui vulgui conèixer tècniques motivadores d’aprenentatge. Les sessions seran pràctiques.


Escacs: esport i mitjà pedagògic
per JORDI SALA
dies 16, 17, 18, 19 i 20, de 3 a 5 de la tarda

Els escacs són un esport alternatiu per a aquells que pensen que l’educació física no és solament una activitat física. Hi ha diversos aspectes no físics importants en l’educació física: autocontrol, sociabilitat, autoestima, expressió, creativitat, relaxació Es tracta d’un esport on tots comencen amb les mateixes condicions físiques; tant se val l’agilitat, l’alçada i la força. És una activitat autònoma i creativa que ajuda a formar la personalitat mitjançant la reflexió-acció, i l’acció és el resultat d’un camí reflexiu. Existeix un accentuat caràcter lúdic, però també competitiu (factor que no s’ha d’oblidar mai).


Heràldica territorial i vexil·lologia
per JOSEP PORTER i MOIX
dies 22, 23 24 i 25, de 3 a 5 de la tarda

Codis d’identificació i comunicació. El senyal, l’escut, la bandera i l’emblema. L’estendard, la senyera i l’ensenya. Pavellons i gallardets. Les banderes de la independència. El triangle i l’estel: de Cuba a Tuva, passant per Estat Català. Colors regionals. Símbols de pobles, nacions i ètnies. La representació política.


Cançons populars
per RAMON GUAL i BATLLE
cada dia, de 3 a 5 de la tarda

La nostra societat canvia constantment. Actualment, hi ha un temps per a treballar i un per a cantar. Abans, però, la nostra cultura popular ho lligava tot. A través d’un tomb per cançons, retrobarem el ritme, la particularitat, la importància que tenia el cant dins el treball. Cantarem les feines perdudes o evolucionades, d’altres antigues i sempre vives.


Art 2000
per JAUME JUANOLA
dies 22, 23, 24 i 25 d'agost, de 3 a 5 de la tarda

Del fons de la història fins avui, l’home ha tingut menester de plasmar l’entorn i els sentiments. Pouant la realitat poètica de les coses, ultrapassant el fet plàstic, mitjançant un llenguatge de signes, formes i colors, assolint un savi equilibri amb un mínim de materials, realitzant l’obra-reflex. Si una obra d’art no pot viure sempre en el present, no mereix consideració. L’art grec, egipci no és art ni passat, ni futur, és present. Potser una part de l’art actual gira massa sobre ell mateix. Quin art per al nou mil·lenni? Descobrirem l’entorn, els objectes i les sensibilitats, la informació i la comunicació i compararem les tècniques del passat amb les noves.


Dansa
per RAMON CARDONA
cada dia, de 3 a 5 de la tarda

Hi ha gent que diu: «No m’apunto al curs de dansa perquè no sé ballar» (!!!). No trobeu quelcom que no lliga? Si voleu aprendre de lligar (!), vull dir a ballar, us esperem al gimnàs cada tarda. El taller és especialment recomanat per a vosaltres: els i les que us considereu ànecs, óssos, pingüins etc. Ballarem el vals, el cha cha cha, el tango, el rock També aprendrem el xotis, la masurca, la polca i unes quantes danses col·lectives. La música serà enregistrada i en viu. Molts balls els podrem practicar als vespres que hi hagi animació als pobles. Aprendre no està renyit amb passar-s’ho bé.


Idees i guions per a films d'artista. Visionat i debat a l'entorn del cinema fluxus. Filosofia , trencaments, obertures i aportacions que comporta el moviments fluxus
per CARLES HAC MOR i ESTER XARGAY
dies 22, 23, 24 i 25 d'agost, de 3 a 5 de la tarda

Visionat de films Fluxus i al voltant de fluxus i de films catalans dins aquesta línia ("Play-Back", de Carles Santos i Pere Portabella, i "Numax presenta", de Joaquim Jordà). Debat sobre aquests films. Redacció d’un guió, o més d’un, per a un film d’aquestes característiques per part de cada participant.


Teoria i pràctica del guió cinematogràfic
a càrrec de MANUEL JOAN ARINYÓ i IGNASI P. FERRÉ
dies 22, 23, 24 i 25, de 3 a 5 de la tarda

L’estructura. El paradigma. El tema. El resum. Els personatges. Escenes i seqüències. Finals i principis. Els diversos actes. Diàlegs. El plantejament. Els nusos. El ritme. La idea. Tria d’idees. Forma i elaboració d’un guió. Adaptacions. Gèneres cinematogràfics. Relació amb la realització i la producció de les pel·lícules. Visionat de pel·lícules. Anàlisi, discussió i crítica.


El teatre no professional
per JOAQUIM AULADELL
cada dia, de 3 a 5 de la tarda

El mètode del teatre no professional (el teatre que pot fer tothom). Les peces miniatura (tragèdia, comèdia, sàtira). Les peces molt grans. El teatre escolar. D’escolars, per a escolars i per escolars: La dramatització en una comunitat. El teatre intercultural. Lloc de trobada de dramatitzadors i espectadors. Debats dramàtics. Referència problematitzadora: «El gran hermano». Mostres en vídeo. Creació d’una peça a Prada.


Socorrisme
per JOAN LLORT
cada dia, de 3 a 5 de la tarda

A partir de la definició de socorrisme, les seves consideracions i la seva missió, farem una síntesi del cos humà i estudiarem les possibles situacions límit. Així, el programa tractarà, amb pràctiques diàries dels primers auxilis, el xoc, l’atac de cor, les ferides i les hemorràgies, els tipus de lesions i traumes, les contusions, les distensions, les cremades, la congelació, la insolació, les intoxicacions, les mossegades i les picades d’animals i insectes, el gran sinistre...


Taller de contes
per ALBERT COROMINAS
dies 22, 23, 24 i 25 d'agost, de 3 a 5 de la tarda

En l’apoteosi de la cultura de la imatge i l’apogeu de la societat digital, quin sentit té recuperar l’ancestral boca-a-orella? Probablement, constatar que ni una imatge val més que mil paraules, ni hi ha millor realitat virtual que la virtualitat del mot ben dit i millor escoltat si del que es tracta és de moure i commoure, a l’ensems, cervell i ànima. Treballarem com dir petits contes d’autors catalans del darrer segle. Farem petites adaptacions, però respectarem sempre la solfa del text. Veniu i descobrireu l’enorme ventall de possibilitats que té la vostra veu. Tenim més registres dels que en moltes ocasions creiem.


L'avantatge digital de Macintosh
per FRANCESC MERCADER
(amb el suport de Macinformàtica)
cada dia, de 9 a 10 del matí

Plantegem diverses solucions en l’ús de la informàtica fàcil. Solucions en tota mena de professions i aplicacions. Posant especial cura a cercar les més econòmiques. Tenint en compte especialment el programari de domini públic. Cada dia hi haurà debat sobre els nous avenços tecnològics.


Sardanes
per FRANCESC GARCIA
cada dia, de 3 a 5 de la tarda

El taller té el propòsit d’iniciar els aficionats a la dansa popular catalana més representativa, per remarcar-ne la riquesa artística i cultural.


Esports
per FRANCESC PRUJÀ
cada dia, de 3 a 5 de la tarda

Condició física general: quinze minuts d’exercicis de flexibilitat, quinze minuts de musculació general i trenta minuts de jogging (cursa de baixa velocitat sobre pista o a la naturalesa). Aquest exercicis s’adaptaran, en cada cas, al sexe i a la força física dels participants. Esports col·lectius: futbol, bàsquet i voleibol; aprenentatge dels gestos tècnics i dels reglaments. Hi ha la possibilitat de fer venir un equip de la vila de Prada, per tal de jugar-hi un partit.


Muntanyisme
per PAU VINYES
cada dia, de 3 a 5 de la tarda

Recorrent a peu i lentament camins secrets o fressats cada dia es descobriran pam a pam, sovint amb la participació d’un guia local, uns sectors, uns paratges, uns poblets, uns racons de les comarques nord-catalanes. I com cada any, per als excursionistes confirmats, es farà la tradicional i fabulosa pujada de nit al cim del Canigó. Cal portar l’equipament usual de l’excursionista: motxilla, calçat idoni etc.


Ceràmica
per PAULÍ
cada dia, de 3 a 5 de la tarda

Dels quatre elements, que són la base del procés ceràmic, l’únic que l’home ha domesticat és el foc. Aquesta conquesta va significar l’inici de la cultura. El taller de ceràmica ens iniciarà en el camí de fer unes formes que ens faran treballar les mans i la imaginació: enguany farem unes coccions de peces que ens permetran conèixer de manera molt espectacular el procés que segueix una peça de ceràmica dins el forn.