XXXVII UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU

Societats en trànsit: memòria i futur

del 16 al 26 d’agost del 2005


Tallers


TALLERS TÈCNICS


Ràdio

per MATIES SALOM I JOSEP CALVET
amb el suport de Catalunya Ràdio
del 17 al 26, de 10 a 11

El curs es planteja com un recorregut pels gèneres radiofònics més comuns. La primera setmana es veuran els fonaments teòrics i es faran petites pràctiques que serviran perquè els participants al taller es familiaritzin amb el micròfon. Entre el 22 i el 25 d’agost, el taller produirà un espai diari per Catalunya Cultura, al voltant de l’actualitat que es generi en la Universitat Catalana d’Estiu. Com seran aquests espais? Ho decidirem en aquest taller ‘orgànic’: un curs que, emmarcat en les coordenades espai-temps estrictes de l'UCE, creixerà fins on decidim entre tots, amb l’únic límit de la creativitat dels participants.


Televisió: l'actitud davant la càmera
per JOAN VÍCTOR DE BARBERÀ (Universitat Ramon Llull)
amb el suport de Televisió de Catalunya
del 17 al 26, de 9 a 10

Els directes, el dúplex, l’entrevista, l’stand up o la crònica són diferents tipus d’intervenció del periodista davant la càmera quan ha d’explicar alguna cosa. Si ho fa bé, diem que el presentador connecta i comunica; si no es fa correctament, pot provocar un efecte de rebuig i l’espectador desconnecta del que li direm a continuació. Fer-ho bé no és fàcil, però tampoc impossible. Hi ha una sèrie de tècniques i exercicis que permeten superar l’anomenat ‘trak’. Superar els nervis i conèixer aquestes tècniques, és el pretenem mostrar en aquest curs amb una mica de teoria i un molt de pràctica. El curs està pensat en general per a aquelles persones que, de manera professional o amateur, s’hagin d’explicar davant la càmera o en públic i en particular als estudiants o llicenciats en periodisme que vulguin treballar a la televisió.


Literatura i gastronomia
per JAUME FÀBREGA (UAB)
del 17 al 20, de 3 a 5 de la tarda

Aquest 2005 celebrem l’Any del Llibre i la Lectura i l’Any de l’Alimentació, la Cuina i la Gastronomia. La literatura gastronòmica, justament, té un lloc important en la història de la cultura, tant en l’apartat dels anomenats llibres funcionals (receptaris etc.), com d’altres matèries (vins, maneres de taula, història) com en la presència de l’art de la taula en al literatura.
1. Gastroliteratura medieval. Dels àrabs a Catalunya: els primers i grans textos i referents gastronòmics (Ramon Llull, Jaume Roig, Arnau de Vilanova, Francesc Eiximenis).
2. El segle XV i el renaixement. Mestre Robert, el Marquès de Villena i les fonts catalanes, Joanot Martorell (Tirant lo Blanc), textos italians.
3. El barroc. La influència castellana. Motiño, Altimiras. Els textos monàstics de Catalunya i les Balears. El Baró de Maldà i el Calaix de sastre. Els viatgers.
4. L’època moderna. La renaixença: La cuynera catalana a Joseph Cunill de Bosch, textos mallorquins i valencians. Textos en altres llengües... El noucentisme: Ferran Agulló, Joaquim Ruyra. Postguerra: de Josep Pla a Manuel Vázquez Montalban.


Fotografia de la Natura
per ALBERT MASÓ
del 17 al 20, de 3 a 5 de la tarda

La tècnica d’obtenir imatges del món natural és una branca de la fotografia que té múltiples aplicacions en zoologia, botànica, ecologia, geologia, biogeografia… El curs proporciona els coneixements necessaris per a realitzar fotografies de qualitat de l’entorn natural. Després dels conceptes bàsics necessaris per a una comprensió del curs, s’entra en les tècniques de macro, paisatge i caça fotogràfica. S’expliquen els procediments i els trucs més importants, s’ensenya com funcionen en la pràctica els elements i els accessoris i, finalment, es projecten diapositives per a observar els resultats del que s’ha dit. Es mostren els objectius i els accessoris idonis en cada situació. Es lliuraran dossiers amb informació complementària per als alumnes i es farà un seguiment personalitzat per a cada alumne i el seu equip.


Socorrisme
per FRANCINA MONNÉ
del 17 al 25, de 3 a 5 de la tarda


Introducció a l'ornitologia
per GUILLEM CHACON (Estació Biològica de l'Aiguabarreig)
del 21 al 25, de 3 a 5 de la tarda

Curs teòric i pràctic d'introducció a l'observació i la identificació d'ocells a la natura. Farem que els assistents es familiaritzin amb el material òptic necessari, les guies d'identificació i donarem consells per a l'observació dels ocells.


TALLERS D'ANIMACIÓ


Dansa

per RAMON CARDONA
del 17 al 25, de 3 a 5

Si no sabeu ballar, ara és la vostra oportunitat. No patiu si us considereu maldestres; d’això, ens n’ocupem nosaltres. Enguany, a banda d’alguns balls folk-tradicionals, aprendrem el fox, el pas doble, el bolero i, a la segona meitat, un xarleston especial. Ens ballem!


Sardana
per TERESA VINYES
del 17 al 25, de 3 a 5

El taller té el propòsit d’iniciar els aficionats a la dansa popular catalana més representativa, per remarcar-ne la riquesa artística i cultural.


Cançons populars
per RAMON GUAL i BATLLE
del 17 al 25, de 3 a 5

La nostra societat canvia constantment. Actualment, hi ha un temps per a treballar i un per a cantar. Abans, però, la nostra cultura popular ho lligava tot. A través d’un tomb per cançons, retrobarem el ritme, la particularitat, la importància que tenia el cant dins el treball. Cantarem les feines perdudes o evolucionades, d’altres antigues i sempre vives.


Muntanyisme
per ANTONI GLORY, JORDI TAURINYÀ i PAU VINYES
del 17 al 25, de 3 a 5

Recorreu a peu i lentament camins secrets o fressats. Cada dia descobrirem pam a pam, sovint amb la participació d’un guia local, uns sectors, uns paratges, uns poblets, uns racons de les comarques nord-catalanes. I com cada any, per als excursionistes confirmats, la tradicional i fabulosa pujada de nit al cim del Canigó. Cal portar l’equipament usual de l’excursionista: motxilla, calçat idoni etc.


Esports
per FRANCESC PRUJÀ
del 17 al 25, de 3 a 5

Condició física general: quinze minuts d’exercicis de flexibilitat, quinze minuts de musculació general i trenta minuts de jogging (cursa de baixa velocitat sobre pista o a la naturalesa). Aquest exercicis s’adaptaran, en cada cas, al sexe i a la força física dels participants. Esports col·lectius: futbol, bàsquet i voleibol; aprenentatge dels gestos tècnics i dels reglaments.


Petanca
pel Club de Petanca de Prada
del 17 al 25, de 3 a 5 de la tarda


TALLERS D'ART


El gravat calcogràfic: l’aiguafort
per GEMMA RUFACH
del 17 al 25, de 3 a 5

L’aiguafort és una tècnica de gravar al buit, que s’executa sobre una planxa de metall. Materials a utilitzar: planxa de zinc, vernís, puntes de gravar, àcid nítric, dissolvent, tinta i paper. Jugant amb els materials en trobarem el resultat: l’estampa.


Nines de porcellana
per BERTA TORRES
del 17 al 25, de 3 a 5

Farem una nina de porcellana! Seguirem els mètodes artesanals i tradicionals (emmotllat, cocció inicial, polit, pintura i cocció final). És previst treballar amb diferents models. El nombre de participants previstos és de deu. En acabar el taller, els alumnes es quedaran les nines que hagin creat. (Les despeses de material aniran a càrrec de l’alumne)


Art, educació i poder
per JAUME JUANOLA
del 17 al 20 d'agost, de 3 a 5 de la tarda

Crear una educació per a poder tenir un medi ambient pur, amb un ésser humà sa de cos i d’esperit, hauria de ser el repte del món actual. Les arts plàstiques, i totes en general, podrien ésser les formes d’expandir els conceptes, les identitats i les visions mitjaçant monuments, escultures i pintures, noves tecnologies… i objectes: treballs infinits, essent un plaer personal, refugi físic i espiritual, ajudant-nos com un metge a viure millor i fent de l’art un cant d’esperança i fe en la humanitat. La necessitat de tenir un hobby o lleure per trobar un sentit en l’existència és una de les opcions primordials del curs-taller, dialogant i fent treballs que materialitzin idees, entorns i món en general, com un revulsiu de canvi cap a un futur millor. El poder, més que servir-se de l’art, hauria de donar un suport més fort a l’educació artística que, més que un luxe, és una necessitat. Progrés; no és el tot permès per avançar, cal fer un món sostenible i durable; siguem responsables per salvar-nos junts amb el planeta. L’art ens hi pot ajudar trobant-hi una felicitat saludable.


Joieria de reciclatge
per IMMA GIBERT
del 21 al 25 d'agost, de 3 a 5 de la tarda

Aquest taller proposa transformar petits objectes trobats o reciclats en elements d’ornamentació. Petites andròmines entranyables, que poden funcionar fins hi tot com a amulets. Una pedra del camí, el pal d’un gelat o el tap d’una ampolla poden ser els elements indispensables per a construir joies precioses. Només cal practicar el reciclatge, una certa habilitat i deixar que surtin les idees. És un taller pensat per als adults, atès que cal fer servir algunes eines.


Muntiplicant el plaer d’escoltar música
per JOAN GRIMALT
del 21 al 25, de 3 a 5 de la tarda

(‘Muntiplicar’ és l'expressió de Ramon Llull 'lo foll'.) En aquest taller farem una revisió dels hàbits d'escoltar música de qualitat, aplicada a obres del repertori més conegut i un repàs de les fites més significatives de la història de la música, a través dels gèneres més importants: vocal, instrumental; simfònic, operístic, oratori, jazz...
El temari serà el següent: cant gregorià, madrigals italians, Heinrich Schütz (motets), Arcangelo Corelli (sonate a 3), J.S. Bach (Missa en si m), Wolfgang A. Mozart (quartets de corda), Beethoven (Fidelio), G. Mahler (Quarta simfonia), Introducció al jazz (a través dels standards), Arvo Pärt (Antífones i Magnificat).


Tècniques antigues de fotografia (s. XIX)
per NIRUPA FARRENY
del 21 al 25, de 3 a 5 de la tarda
Què pot voler dir un títol com aquest? Com es pot fotografiar un concepte immaterial, eteri i subjectiu com el temps? Segurament és més difosa la idea de ‘fotografiar el moment’, però seria precisament l’antítesi del que es pretén en aquest curs. Fotografiar el moment es fa amb una càmera reflex o digital, mentre que fotografiar el temps requereix eines i tècniques antigues.
Mentre en l’actual fotografia ens cal com a màxim una hora de procés (revelatge i positivatge), en les tècniques antigues ens endinsem en el propi temps: temps per a construir la nostra càmera fosca (Pinhole), temps per a fotografiar la nostra idea, temps per a preparar les emulsions (cianotípia, paper salat, paper albúmina...), temps per a emulsionar el suport escollit (paper, tela, fusta, ferro...), temps per a positivar la imatge amb la llum solar, per a revelar amb aigua i per a muntar l’obra. Temps.
El curs de fotografia experimental (tècniques antigues i càmera Pinhole) està enfocat en dues línies: coneixement de tècniques antigues, tant pel que fa a presa d’imatge (càmera Pinhole) com al seu positivatge amb llum solar i diferents tècniques d’emulsió: cianotípia (Herschel 1842), o el paper salat (Talbot 1840) o paper fotogènic. Treballarem l’expressió fotogràfica basada en l’experimentació: positivatge d’imatges en diferents emulsions i suports (llum solar, UV), expressió fotogràfica (el minimalisme de la imatge), experimentació i barreja de tècniques antigues d'emulsió.


ALTRES TALLERS


Llegendes urbanes

per MANEL JOAN ARINYÓ
del 17 al 20 d'agost, de 3 a 5 de la tarda

Aquest curs està indicat per a totes aquelles persones que desitgen passar-s’ho bé, i instruir-se alhora, escoltant una malafí de llegendes urbanes; des de les més modernes i universals fins a les que no han sobrepassat l’àmbit comarcal, o fins i tot local.
Com sorgeixen? Qui se les inventa? Amb quina finalitat? Els cursetistes, a més de poder prendre part activament en el desenvolupament de les classes, tindran l’oportunitat de conèixer i de parlar amb els responsables d’alguns dels rumors que han tingut un ressò més impactant a casa nostra els últims mesos.

El jove Pujols
per JOAQUIM AULADELL
del 17 al 25, de 3 a 5

Quatre sessions dedicades als quatre llibres del jove Pujols: Hiperxiologi, La tardor barcelonina, Llibre que conté les poesies de Francesc Pujols amb un pròleg de J. Maragall i El Nuevo Pascual o la Prostitución.


Esclavitud: perspectiva històrica i actual amb l'ús de noves tecnologies
per LLUM TORRENTS (directora del Museu de la Marina de Vilassar)
amb el suport del Museu de la Marina de Vilassar, membre de la Mar de Museus i de l’Associació de Museus Marítims de la Mediterrània
dies 23 i 24 d'agost, de 10 a 11

Aproximació a la utilització de la xarxa i el suport informàtic per al tractament del fet històric i actual de l’esclavitud. Informació sobre adreces web, tipus d’informació i material que podem obtenir i com utilitzar-lo des d’una perspectiva ètica.
1. Per què cal conèixer i fer visible aquesta part de la història i del present de la humanitat?
2. Avantatges i prevencions enfront dels recursos on line.
3. Diferents interessos per a tractar un mateix tema (les ciències socials, les activitats pro drets humans, la investigació de la pròpia genealogia, l’activisme polític…).
4. Referències bàsiques en iniciar la recerca (cercadors, directoris de recursos on line, enciclopèdies a la xarxa, recursos educacionals, institucions acadèmiques, organismes públics, museus, arxius, organismes internacionals, oenagés i altres).
5. Classificació de la informació: material bàsic (fonts documentals, arxius d’imatges i material gràfic, bibliografia, materials sonors); informació de referència (llistats bibliogràfics, investigadors, grups de recerca, institucions especialitzades); i material complementari.
6. Perspectives diverses per a una utilització útil dels recursos: el medi social (industrialització i colonialisme); el comerç, les rutes, els transports; el triangle d’or Europa-Àfrica-Amèrica; educar en la diversitat (a favor de la igualtat; conèixer allò que creiem diferent; conèixer-nos a nosaltres mateixos…); i deute històric i compromís (la lluita contra l’esclavitud avui).
7. Polivalències: la música, la dansa, la literatura, l’etimologia, les tradicions…