XLV UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU
							  
							    Fidelitats, aspiracions, transformacions
								    
								    del 16 al 22 d’agost del 2013
Programa de cursos
							  
					ÀREA DE CIÈNCIES DE LA NATURA
            «El litoral i el mar dels Països Catalans: llums i ombres»
             Coordinadors: MARTÍ BOADA (Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals, Universitat  Autònoma de Barcelona; grup de recerca emergent «Conservació, etnoecologia i  canvi global» [2009 SGR 569]) i JOANDOMÈNEC ROS (Departament d’Ecologia,  Universitat de Barcelona)
             del 17 al 19 d'agost
Per què perden sorra les platges dels Països Catalans, i què  hi podem fer. Peixateries ben abastades i un mar sense peixos: com s’entén?  Problemes de la pesca al País Valencià. La qualitat de les aigües litorals.  Àrees protegides al litoral: la cara i la creu. Les reserves de pesca de les  Illes Balears. Cabrera, parc nacional. La mar de l’Alguer. El valor del litoral  com a recurs.
             
             dia 17 
             El litoral,  frontera o interfase?
             per JOANDOMÈNEC ROS (UB, IEC) 
             de 9 a 10 
             
             Per què perden  sorra les platges dels Països Catalans, i què hi podem fer
               per AGUSTÍN SÁNCHEZ ARCILLA (UPC) 
             de 10 a 11 
             
             Amb l'aigua al coll. El canvi climàtic  i el litoral
               per JOANDOMÈNEC ROS (UB, IEC) 
             d'11 a 12 
             
             Ull viu! Meduses a  la costa!
               per JOSEP MARIA GILI (ICM-CSIC) 
             de 3 a 4
             
             En les últimes dècades les meduses han estat un dels grups d'organismes  marins que més han proliferat en les costes catalanes seguint la tendència de  tots els oceans. Les causes d'aquestes proliferacions són diverses però la  comunitat científica s'ha posat d'acord que els increments es deuen sobretot a  conseqüències de la sobrepesca i que la presència més freqüent de meduses a les  nostres platges es deu a fenòmens relacionats amb el canvi climàtic. Les costes  catalanes lideren un dels projectes d'estudi i seguiment d'aquest fenomen més  rellevant a nivell europeu i mundial. Aquests estudis han permès dimensionar el  problema del nivell de platges fins al punt que els plans de gestió del  problema han estat un exemple a seguir en altres regions de la Mediterrània. La  combinació entre estudis rigorosos de caràcter científic i els estudis d'àmbit  social i econòmic permet avui dia que a les platges catalanes convisquin amb  èxit l'interès social i turístic amb una problemàtica de caràcter ambiental de  ben mal resoldre a curt i mitjà termini. 
dia 18
  Hostes vingueren… Les espècies  invasores al litoral
             per JOANDOMÈNEC ROS (UB, IEC) 
            de 9 a 10 
            
            Peixateries ben  abastades i un mar sense peixos: com s'entén?
              per JORDI LLEONART (ICM-CSIC, IEC) 
            de 10 a 11
És possible  recuperar el litoral malmès? Cas d'estudi: la transformació del litoral  metropolità
              per ANTONI ALARCÓN (Barcelona Regional)
            d'11 a 12
            
            L'antropització del litoral metropolità comportà la generació d'un gran  volum d'aigües residuals urbanes i industrials, amb diferents tipus de  tractament, que s'escolaven per rieres i rius cap a mar i provocaven al llarg  dels anys els problemes de contaminació dels fons marins i de les aigües  litorals. 
            Per altra banda, a partir dels anys trenta, la concatenació de la construcció  de diversos ports esportius i obres marítimes al llarg de la costa del Maresme  suposà la disminució dràstica del transport sedimentari de sorres i, alhora, la  desaparició de trams sencers de platges. 
            Tot plegat determinà que a finals dels anys setanta tota la costa  metropolitana, i especialment els ecosistemes marins, es trobessin absolutament  colgats per fangs i sediments força contaminats, amb un bentos marí molt  deteriorat, fortament empobrit de comunitats biòtiques i amb greus problemes de  contaminants que, tot i restar als sediments, podien ocasionar problemes de  biomagnificació al llarg de la cadena tròfica. Trams de platges eren ocupades  per usos aliens al món litoral. 
            A principi dels vuitanta per diferents motius, però sobretot arran de la  reordenació urbanística que suposaren els Jocs Olímpics, s'inicià una lenta  transformació de tot el litoral metropolità, que encara, avui en dia, continua. 
            
            Àrees protegides al  litoral: la cara i la creu
            per JOANDOMÈNEC ROS (UB, IEC) 
            de 3 a 4 
dia 19
  Com cal gestionar  les nostres platges
             per CAROLINA MARTÍ (UdG)
            de 9 a 10
            Les platges són sistemes naturals  que en els darrers seixanta anys han estat altament alterats per la forta  pressió humana. Com a sistemes costaners, les platges desenvolupen múltiples  funcions, les més importants de les quals són: l’ecològica, en actuar de  dipositaris de biodiversitat; la protectiva, oferint protecció a la costa; i la  lúdicoturística, satisfent les necessitats d’oci majorment en època estiuenca.  Tanmateix, massa sovint, els municipis litorals han focalitzat la gestió  d’aquest sistema costaner per al seu ús ludicoturístic i han menystingut o  obviat la resta de funcions.
            Conseqüentment, els  factors biofísics (que condicionen la productivitat de l’ecosistema i la  defensa costanera), els socioeconòmics (que garanteixen l’oci de les persones i  la generació de benestar) i els d’ordenació territorial (que determinen la  gestió i la governança de l’espai costaner) s’han de potenciar amb concordança  i complementarietat, per a fer viable la triple funció de l’ecosistema sense  exclusions. 
            
            La qualitat de les  aigües litorals catalanes
            per MARIONA DE TORRES (ACA, GdC)
            de 10 a 11 
            
            La transformació  del litoral. El cas de la Costa Brava
            per CAROLINA MARTÍ (UdG)
            d'11 a 12
            
            La  interacció de les influències terrestres, fluvials i marines converteixen els  litorals en espais de riquíssima estructura paisatgística per la diversitat  d’ambients i d’ecosistemes que agreguen. A aquests ambients litorals,  d’extensió reduïda, s’hi afegeix la intensa ocupació humana que, a través  d’activitats econòmiques, socials, culturals i recreatives, n’extrema la  vulnerabilitat. I a aquesta fragilitat, s’ha addicionat l’agressivitat de les  dinàmiques recents d’ocupació del sòl que han tingut lloc en el litoral de la  Mediterrània occidental en la darrera meitat del segle XX caracteritzades per  un intens procés urbanitzador motivat per la demanda turística. 
            El  planejament urbanístic en els espais turístics de litorals madurs sembla haver  considerat el paisatge només com el substrat sobre el qual implementar  construccions i infraestructures. Habitatges, equipaments i serveis, vies de  comunicació i ports esportius, s’han estès arreu. I el més greu és que aquest  creixement ha tingut un clar enfocament cap al sector turístic, donant lloc a  un territori no tant sols hipotecat, sinó infrautilitzat durant deu o onze  mesos a l’any i amb greus problemes de sobrefreqüentació humana durant el  període estiuenc. Altrament, els espais naturals i el mosaic d’usos  tradicionals, que no ofereixen rendiments directes, han esdevingut els grans  oblidats, sovint amb l’únic objectiu de mantenir-los a ‘l’expectativa’ de ser  transformats.
El mar de l'Alguer
             per ANTONI TORRE (IEC) i VITTORIO GAZALE (Parc de Port del Comte, Sardenya) 
             de 3 a 4
             
             S'analitzen els principals paisatges de la mar de l'Alguer , arran d'un  enfocament ecològic que defineix el paisatge com un sistema d'ecosistemes que  interactuen entre ells. Els que tenen les majors interaccions amb les  activitats relacionades amb l'home són els plans de la zona litoral, que  correspon a la plataforma continental, entre el litoral i circalitoral, que es  caracteritza per la presència del component vegetal. Aquests plans estan  dominats per paisatges específics i fàcilment recognoscibles, com cinturons de Lithophyllum  byssoides, les praderies de Posidònia i altres rizofites, les  poblacions d'algues fotòfiles, el coral·ligen, els fons de melobe sies lliures,  les coves. D'aquests paisatges es descriuran breument les característiques  estructurals i funcionals i els principals problemes de gestió a la zona de  l'Alguer. 
 ÀREA DE CIÈNCIA I TECNOLOGIA
            «Nanotecnologies, ciència i societat»
             Coordinadora: Dra. NÚRIA FERRER  i ANGLADA (Departament de Física Aplicada, Universitat Politècnica de Catalunya i  del grup de recerca consolidat «Caracterització Elèctrica de Materials i  Dispositius» [CEMAD] ) 
Amb el suport de la Societat Catalana de Física, Institut d’Estudis Catalans
             del 17 al 19 d'agost
Tots som conscients com l’abast de les comunicacions ha canviat la societat: Internet o la telefonia mòbil ens fan sentir part d’un món global, on les notícies més remotes ens arriben en una fracció de segon. Quina és la ciència que ho ha fet possible? Com és que els dispositius electrònics es poden fer tan petits? Quins són els materials que ho permeten? Com a resposta a aquestes qüestions, tractarem dels materials, ciència i nanotecnologies que ho fan possible, en un panorama actual i futur.
dia 17 
             De la micro a la  nanoelectrònica: «There's plenty of room at the bottom» Primera sessió 
             per DAVID JIMÉNEZ (Departament d'Enginyeria Electrònica, UAB) 
             de 9 a 2/4 d'11
             
             En aquesta conferència començarem fent una ullada a la tecnologia  microelectrònica basada en el silici des dels inicis fins als nostres dies,  fent èmfasi en les idees clau que han fet possible la reducció progressiva de  dimensions, així com l'increment de les prestacions, del circuits integrats.  Veurem quines estratègies planteja la indústria microelectrònica per a  continuar mantenint la tecnologia basada en el silici en una perspectiva de deu  anys. La tecnologia microelectrònica deriva avui en dia cap a una nova  disciplina, anomenada ‘nanoelectrònica'. Es caracteritza per l'ús dels efectes  quàntics de la matèria i treure'n profit. Veurem com materials com ara els nanofils  de silici, nanotubs de carboni o els cristalls bidimensionals ofereixen un  ventall de possibilitats inabastable per a desenvolupar noves tecnologies que,  per exemple, poden fer servir una quantitat mínima d'energia per a fer funcions  lògiques. 
             Vegeu la presentació del professor 
             
             Nanomaterials i  dispositius per a aplicacions emergents: magnetisme, robòtica i biomedicina.  Magnetisme (miniaturizació de dispositius)
             per EVA MARIA PELLICER i VILÀ (Departament de Física, UAB) 
             de 2/4 d'11 a 12
             
             Les aplicacions que hom preveu (algunes de les quals, de fet, ja són aquí)  per als nanomaterials són vastíssimes. Quan es limita el creixement dels  materials de manera que som capaços de confinar-ne llurs dimensions a la  nanoescala ( < 100 nm), s'originen nous fenòmens físics que amplien el  ventall d'aplicacions. En els darrers anys diversos camps, com ara el  magnetisme, la robòtica i la biomedicina, se n'han vist beneficiats. Podem  dissenyar dispositius miniaturitzats que permetin emmagatzemar grans quantitats  d'informació en el mínim espai possible? Som capaços de moure d'una manera  controlada objectes de dimensions reduïdes (nanorobots) i dirigir-los cap on  nosaltres volem? La nanotecnologia, de la mà de la física, la química, la  ciència i l'enginyeria de materials, permet donar resposta a moltes d'aquestes  preguntes. 
             Vegeu la presentació del professor 
             
             De la micro a la  nanoelectrònica: «There's plenty of room at the bottom». Segona sessió
             per DAVID JIMÉNEZ (Departament de Física, UAB) 
             de 3 a 4
             Vegeu la presentació del professor
             
             dia 18 
             El grafè i les  seves aplicacions en l'àmbit de les Tecnologies de la Informació i les  Telecomunicacions (TIC)
             per JOSEP SOLÉ i PARETA (Departament d'Arquitectura d'Ordinadors, UPC) 
             de 9 a 12
             
             El grafè és un material format per una capa de carboni monoatòmic (d'un sol  àtom de gruix). Consisteix en una estructura laminar plana, composta per àtoms  de carboni distribuïts en una xarxa cristal·lina en forma de niu d'abella. Tot  i que el terme grafè (en anglès graphene ) aparegué per primera vegada  el 1987, aquest material no fou descobert fins a la dècada dels anys 1930. I  s'assolí el gran avenç en la ciència del grafè quan Andre Geim i Kostya  Novoselov, de la Universitat de Manchester, aconseguiren extreure cristall  d'una sola capa d'àtoms el 2004, emprant un mètode ben curiós: aplicaren cinta  adhesiva repetidament sobre la mina d'un llapis per a obtenir capes cada cop  més fines de grafit, fins a obtenir finalment una estructura monoatòmica, el  grafè. Per aquest descobriment i posteriors experiments relacionats, aquests  dos investigadors obtingueren el Premi Nobel de Física l'any 2010. El grafè té  múltiples i interessants propietats: alta conductivitat tèrmica i conductivitat  elèctrica, semiconductivitat, alta elasticitat i duresa, resistència (és el  material més resistent del món), suporta la radiació ionitzant, és molt  lleuger, com la fibra de carboni, però més flexible, menor efecte Joule,  s'escalfa menys quan condueix electrons, consumeix menys electricitat per una  mateixa tasca que el silici; a més, el grafè pot reaccionar químicament amb  altres substàncies per a formar composts de diferents propietats. En concret,  però, aquesta ponència se centrarà a revisar la utilització del grafè en  aplicacions de l'àmbit de les tecnologies de la informació i les comunicacions.  En les possibilitat que ofereix el grafè per a la realització d'antenes  extremadament petites (nanoantenes o grahennas) que requereixen els  nanodispositius per a comunicar-se via ràdio, cosa que possibilitarà les xarxes  de nanosensors amb què es podran fer realitat aplicacions, fins ara inimaginables,  com ara la monitorització de la salut de les persones en temps real, la  detecció preventiva de condicions mediambientals proveint-nos d'una mena de  sisè sentit, el control de la nostra atenció mentre conduïm o seguim una  classe, o la interconnexió de milions de processadors de gran capacitat de  càlcul en un sol xip. 
             Vegeu la presentació del professor
             
             Nanomaterials i  dispositius per a aplicacions emergents: magnetisme, robòtica i biomedecina
             per EVA MARIA PELLICER i VILÀ (Departament de Física, UAB) 
             de 3 a 4
             Vegeu la presentació del professor
dia 19
  Nous materials per  a la societat del futur 
             per XAVIER ÀLVAREZ ( Departament de Física, UAB) 
            de 9 a 12
            
            La nostra societat ha d'afrontar en els propers temps uns reptes mai  plantejats en el passat. Les expressions ‘màxima eficiència' i ‘sostenibilitat'  han de reemplaçar les ja envellides ‘màxima potència' i ‘rapidesa'. La crisi  econòmica no ha fet altra cosa que evidenciar que el nostre llenguatge i, per  tant, la nostra manera d'interpretar el món ha de canviar. Pel que fa a  l'energia, aquesta situació sembla especialment urgent. No podem deixar en mans  de l'atzar el problema de trobar un substitut raonable per als combustibles  fòssils. De la recerca en els propers anys en el sector de la generació i el  transport de l'energia, en dependrà en gran mesura la tecnologia que tindrem en  el futur per a poder canviar la nostra dependència energètica cap a fonts més  sostenibles. Aquest canvi passa per la fabricació de nous materials capaços  d'aprofitar més bé l'energia. Avenços que sembla que es podran aconseguir amb  la nanociència i la nanotecnologia. 
            Vegeu la presentació del professor
            
            Nanotubs de  carboni: física, materials i dispositius
            per NÚRIA FERRER i ANGLADA (Departament de Física Aplicada, UPC) 
            de 3 a 4 
            Vegeu la presentació del professor
ÀREA DE CIÈNCIES DE LA SALUT
            «Tractament del dolor, termalisme i els congressos de metges i biòlegs en llengua catalana» 
             Coordinador: Dr. JORDI CRAVEN-BARTLE  i LAMOTE DE GRIGNON               (Hospital de Sant Pau i la Santa Creu, Universitat Autònoma de Barcelona)
             Amb el suport del Departament de Salut (Generalitat de Catalunya) 
             del 17 al 19 d'agost 
Enguany el curs de ciències de la salut tractarà els temes següents: 1) el centenari del primer Congrés de Metges i Biòlegs de Llengua Catalana; 2) record d’Oriol Casassas; 3) l’hospital transfronterer de la Cerdanya; i 4) el tractament del dolor, una vida sense dolor.
dia 17 
             «El dolor, condemna bíblica o símptoma controlable per la medicina actual?»  
             L'experiència del  dolor al llarg de la història i les cultures
               per JAUME ROIGÉ (professor associat d'anestesiologia i reanimació a la  Universitat Autònoma de Barcelona, cap del Servei d'Anestesiologia i Reanimació  i director assistencial de l'Hospital Universitari de la Vall d'Hebron,  Barcelona) 
             de 9 a 10
             
             L'experiència del dolor es tan antiga com la de l'ésser huma mateix. Des  del desconeixement de les causes s'ha lluitat contra dimonis, humors malignes o  esperits dels morts que entraven pels orificis del cos. Des del neolític s'ha  combatut amb plantes i ritus, però la progressió ha estat lenta. L'antic  Egipte, Grecia, Roma, Aristòtil, Leonardo da Vinci o Descartes han cercat  explicacions i el remei més potent, l'opi, ha provocat guerres i la decadència  de pobles sencers. L'èter, el cloroform, la morfina, l'òxid nitrós i la coca ja  permeten,  a mitjan XIX, de treure el dolor per a la cirurgia, però  aixecarà una dura oposició eclesiàstica en el part sense dolor i greus  problemes d'adiccions. A mitjan XX el dolor ja es tractarà amb un arsenal  tecnològic, farmacològic i organitzatiu modern. 
             
             Impacte  socioeconòmic del dolor
             per ANTONI MONTERO i MATAMALA (professor d'anestesiologia, reanimació i  tractament del dolor a la Universitat de Lleida i cap del Servei  d'Anestesiologia, Reanimació i Tractament del Dolor a l'Hospital Arnau de  Vilanova, Lleida) 
             de 10 a 11
             
             El dolor crònic afecta el 20 % de la població catalana i suposa el 64 % de  les visites als centres d'urgències hospitalàries. A les unitats de tractament  del dolor el 96 % dels pacients que veiem per primera vegada pateixen dolor no  oncològic. Dins del grup de dolor no oncològic, destaca clarament el grup de  pacients amb dolor musculoesquelètic, el 86 %, seguits pels pacients amb dolor  neuropàtic, el 29 %, i el mixt amb un 22 %. La primera patologia dolorosa que  apareix és la lumboradiculàlgia, amb un 33,5 % del total, seguida de l'artrosi  i la lumbàlgia. A destacar el percentatge de pacients que ens arriben amb  fibromiàlgia (7,8 %). Un altre factor que influeix clarament en el diagnòstic  i, sobretot, en el tractament del dolor, són les comorbiditats, domina la  hipertensió en un 55 % dels pacients, seguida per la dislipèmia en un 33 % i la  depressió i l'ansietat que suposen més del 50 %. El cost anual del dolor crònic  suposa uns 4.600 milions d'euros per baixes laborals, urgències mèdiques o  patologies derivades, cosa que suposa del 2,2 % al 2,8 % del PIB en països  industrialitzats. 
             
             Noves perspectives  en el control del dolor 
             per VÍCTOR MAYORAL i ROJALS (professor de la Càtedra Extraordinària del  Dolor de la UAB i cap de la Unitat de Dolor de l'Hospital de Bellvitge,  l'Hospitalet de Llobregat) 
             d'11 a 12
             
             Dilemes ètics en la  lluita contra el patiment
             per JORDI CRAVEN-BARTLE (professor associat d'oncologia a la UAB i director  del Servei d'Oncologia Radioteràpica i president del Consell Directiu del Cos  Facultatiu a l'Hospital de la Santa Creu i de Sant Pau, Barcelona)   
             de 3 a 4 
dia 18 
  «Aigües termals i mineromedicinals als Pirineus Centrals. Aplicacions  terapèutiques» 
             L'objectiu del curs és presentar els conceptes i les eines per a estudiar  l'origen, el funcionament i les aplicacions lúdiques i terapèutiques de les  aigües termals i mineromedicinals. La hidroteràpia és el tractament més antic i  constant en medicina, documentat fa uns 8.000 anys en les primeres  civilitzacions i, evidentment, en els romans, que ja iniciaren l'explotació de  quasi la totalitat de les surgències naturals d'aigües termals i  mineromedicinals dels Pirineus. Es presentaran eines avançades de gestió i  protecció dels sistemes termals i d'aigües mineromedicinals. Es descriuran els  processos que intervenen en l'origen i en la composició fisicoquímica de les  aigües termals i mineromedicinals, així com la seva explotació adient, per a  assegurar en el temps la preservació del recurs i la constància de les  característiques fisicoquímiques. Finalment, el curs abordarà els efectes  terapèutics de la hidroteràpia: biològics, psicològics i simbòlics. 
             
            Origen de les aigües  termals. Funcionament dels sistemes termals 
              per CARLES BALASCH i SOLANES (professor d'hidrologia a l'Escola Tècnica  Superior d'Enginyeria Agrària, UdL) 
                de 9 a 10
                
            Característiques de  les aigües termals i mineromedicinals 
              per MANUEL PASCUAL i DÍAZ (Agència Catalana de l'Aigua, Generalitat de Catalunya) 
                de 10 a 11 
                
            Hidroteràpia i  terapèutica de les aigües termals i mineromedicinals 
              per JAUME BARÓ i AYLÓN (professor de psiquitaria a la Universitat de  Lleida) 
                d'11 a 12 
                
            Visita als  balnearis de Molig i Vernet 
              per JOSEP MÀSICH i POLO (professor associat d'edafologia i química agrícola  a l'ETSEA, Universitat de Lleida) i JAUME BARÓ i AYLÓN (Universitat de Lleida) 
              de 2 a 4 
dia 19
  «Els Congressos de Metges i Biòlegs en Llengua Catalana»  
            La primera època  dels Congressos (1913-1936)
              per JOSEP M . CAMARASA (Fundació Carl Faust) 
            de 9 a 10 
            
            La segona època  dels Congressos (1976-2013) i els doctors Josep Alsina i Oriol Casassas
              per RICARD GUERRERO i MERCÈ PIQUERAS (Fundació Alsina i Bofill) 
            de 10 a 11
            
            Present i futur  dels Congressos Catalans de Ciències de la Vida 
              per JOSEP CLOTET i LLUÍS TORT (Societat Catalana de Biologia) 
            d'11 a 12
            
            Als cent anys del  Primer Congrés de Metges i Biòlegs en Llengua Catalana: passat, present i futur
              amb CARLES CONSTANTE (director general de Planificació i Recerca en Salut ,  GdC), MIQUEL VILARDELL (president del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona)  i JOANDOMÈNEC ROS (president electe de l'Institut d'Estudis Catalans) 
            a les 12
            
            La dècada prodigiosa (1970-1980): del Manifest de Prada a la recuperació  dels Congressos
  taula rodona amb RICARD GUERRERO (Fundació Alsina i Bofill), com a moderador
  La gènesi i conseqüències del Manifest  de Prada (1973), per JOSEP M . CAMARASA (Fundació Carl Faust)
  La dècada de consolidació de la  Societat Catalana de Biologia, per LLUÍS TORT (Societat Catalana de  Biologia) 
  La recuperació de la revista «Ciència», per MONTSERRAT  VALLMITJANA (Societat Catalana de Biologia) 
  La incorporació de la docència en  català a la UAB-Bellaterra, per CARME CHICA (revista International  Microbiology)
  Els Congressos, vistos des d'Andorra, per ÀNGELS MACH ( Societat Andorrana de Ciències) 
  Els Congressos, vistos des de l'Alguer,  per ANTONI TORRE (Obra Cultural de l'Alguer i Institut d'Estudis Catalans)
  de 3 a 4 
ÀREA D'ECONOMIA
            «Cinquanta preguntes d'economia i empresa per a interpretar el futur econòmic»
             Coordinador: Dr. ÒSCAR MASCARILLA i MIRÓ (Departament de Teoria Econòmica, Universitat de Barcelona i del grup de  recerca consolidat «Centre d’Anàlisi Econòmica i de les Polítiques Socials»  [CAEPS] 2009 SGR 359)
             del 20 al 22 d'agost
El curs ens ha d’ajudar a entendre els nostres reptes i interrogants com un nou estat, dins o fora de la Unió Europea. Entendre el funcionament món econòmic, del món financer i de l’empresa perquè puguem interpretar d’una manera imaginativa els canvis profunds que hem de fer dins una empresa catalana que ha de competir amb les de xarxes globals de producció global i, en un context, que ha de passar necessàriament per la reconfiguració de les regles del joc amb l’Estat espanyol.
dia 20 
  Preguntes d'economia i empresa per a  interpretar el futur econòmic
    per ÒSCAR MASCARILLA i MIRÓ (doctor en economia, professor de la UB i  investigador del CAEPS i de la Xarxa de Referència en Economia i Polítiques  Públiques, Generalitat de Catalunya) 
  de 9 a 12 
Albert Einstein deia que una crisi és la principal benedicció que pot patir un país i que en temps de crisi, només la imaginació és més important que el coneixement. En aquest context, la sessió es centrarà a interpretar la realitat econòmica de crisi, entesa etimològicament com a canvi, mitjançant la resposta a preguntes de microeconomia i macroeconomia, d'economia internacional, temes lligats a la rendibilitat econòmica de la independència de Catalunya i temes lligats a la Unió Europea.
Els recursos humans  i el sector turístic
  per MONTSE CRESPI ( doctora i professora de recursos humans a la UB) 
  de 3 a 4 
dia 21 
  Com obrir mercats a l'exterior?
    per JOSEP M. CERVERA (director d'internacional de la Cambra de Comerç de  Barcelona, graduat a Harvard. MBA IESE. Business School. Business strategy  Novartis Pepsi.co., Rekitt-Benckiser, Chupa Chups) 
    de 9 a 12 i de 3 a 4 
El gran actiu de futur de l'economia catalana són les petites i mitjanes empreses, moltes de les quals han demostrat la seva gran capacitat de competir internacionalment en uns mercats no intervinguts ni regulats pel sector públic. El curs es basarà en preguntes entorn de la internacionalització de la nostra empresa i les claus per a obrir mercats a l'exterior, en un context en què comprovem la capacitat exportadora del país. Competitivitat via preus i una altra de més àmplia o ‘estructural' de competitivitat polièdrica, resultat de moltes dimensions del funcionament econòmic català —amb dimensions institucionals, sociopolítiques o culturals—.
dia 22
  Catalunya - Espanya - Europa.  Agricultura i potencialitats econòmiques de Catalunya
    per MANEL PLANA (senador per Lleida, membre de la mesa del Senat espanyol i  professor d'empresa a la Universitat de Lleida) 
    de 9 a 12 i de 3 a 4 
    
  El curs reflexionarà entorn de les regles del joc polítiques i econòmiques  a què ens hem d'enfrontar. També s'analitzarà el funcionament de la PAC, els  problemes de l'agroindústria a les comarques de l'interior i quines  possibilitats tenim de convertir-nos en el gran clúster agroalimentari europeu,  l'horta d' Europa orientada cap a l'exportació: fruita dolça, vi i cava o  derivats del porc… 
ÀREA DE DRET
            «Nou dret de família a Catalunya. Separacions i divorcis: anàlisi pluridisciplinària»
             Coordinadora: SANDRA CAMACHO  i CLAVIJO (Departament de Dret Civil, Universitat  Autònoma de Barcelona; grup d'investigació «Grup de Dret Civil Català» [2009  SGR 221]) 
             
             Amb el suport del Departament de Justícia (Generalitat de Catalunya)
             del 17 al 19 d'agost
           
La crisi i la ruptura de la parella comporta una nova regulació dels lligams afectius, emocionals, familiars i, normalment, unes mesures econòmiques que poden tenir molta transcendència per a la família. L’objecte d’aquest curs és analitzar els aspectes de la separació i el divorci que susciten un interès més gran des del punt de vista jurídic i pràctic, però proposant una visió pluridisciplinària del seu estudi, des d’una perspectiva (civil, processal, fiscal) doctrinal i professional.
dia 17 
             Presentació del curs
             per ESPERANÇA GINEBRA i MOLINS (professora de dret civil a la Universitat  de Barcelona) 
             de 9 a 2/4 de 10 
Efectes de la dissolució del matrimoni: prestació compensatòria  i compensació econòmica
             per ESPERANÇA GINEBRA i MOLINS (professora de dret civil a la Universitat de  Barcelona) 
  de 2/4 de 10 a 11 
Efectes de la  dissolució del matrimoni: atribució de l'ús de l'habitatge familiar i aliments  a favor dels fills comuns
             per FERRAN HURTADO i PARRAS (advocat de Riba-Vidal Advocats, professor  associat de dret civil a la Universitat Autònoma de Barcelona) 
             d'11 a 12 i de 3 a 4 
dia 18  
             Aspectes  psicològics del divorci i la separació respecte als adults
               per NOÈLIA SÁNCHEZ i SÁEZ (metgessa psicoterapeuta) 
             de 9 a 2/4 d'11
La ruptura matrimonial i familiar és una realitat de vida cada cop més habitual, cap parella està exempta del risc de passar per aquesta experiència. Tant des del punt de vista legal com material i personal, les separacions i els divorcis són molt complexos i dolorosos. Des de la ignorància i la falta de consciència les persones implicades es poden fer més mal del necessari. En aquesta conferència exposarem els aspectes principals a tenir en compte durant el procés de separació perquè sigui al menys traumàtic possible: escollir advocats o mediadors, negociar convenis, decidir sobre els béns comuns, fer servir els recursos d'assessorament i recolzament etc.
El règim de custòdia compartida dels fills: una solució en cas de divorci
             per ARIADNA AGUILERA i RULL (professora de dret civil a la Universitat Pompeu  Fabra) 
  de 2/4 d'11 a 12 
Aspectes  psicològics del divorci i la separació respecte als fills menors d'edat
             per NOÈLIA SÁNCHEZ i SÁEZ (metgessa psicoterapeuta) 
             de 3 a 4 
Els drets i les necessitats dels menors en els processos de separacions i divorcis són encara molt ignorats. Cada edat té unes necessitats concretes que a vegades la llei no té en compte. Com a pares, els adults són els responsables de conèixer aquestes necessitats, atendre-les i protegir els fills tant com sigui possible dels aspectes negatius d'aquest procés de trencament familiar: la discòrdia entre els pares, el canvi de rutina i d'habitatge, la manca d'informació sobre el que s'esdevé, la manca de participació en algunes decisions sobre la nova estructura familiar etc.
dia 19
             La separació i el  divorci. Aspectes pràctics sobre la tramitació judicial
               per MARIONA TORRA i COT (advocada, membre de la Societat Catalana d  'Advocats de Família i professora de dret civil a la Universitat Autònoma de  Barcelona) i MARIA MERCÈ MIRA i CORTADELLAS (advocada, membre de la Societat  Catalana d'Advocats de Família) 
             de 9 a 12
Quan es produeix una crisi en la convivència i la ruptura esdevé  irreversible, ja sigui una parella de fet o ja siguin uns cònjuges, es plantegen  un munt de dubtes. Quina diferència hi ha entre demanar la separació o demanar  el divorci? Què és millor o què es més ràpid: una demanda contenciosa o arribar  a uns acords i redactar un conveni regulador que posteriorment sigui homologat  per un jutge? Quina documentació cal preparar? On i com s'ha de presentar la  demanda de separació o de divorci? Com es regularan les qüestions relatives als  fills (custòdia i règim de comunicació, pensions d'aliments i despeses  extraordinàries), les possibles prestacions econòmiques entre cònjuges, l'ús de  l'habitatge familiar, les càrregues contretes durant el matrimoni o la  liquidació del patrimoni? I un cop dictada la sentència judicial, què cal fer  si l'altre cònjuge incompleix les obligacions al seu càrrec? I si canvien les  circumstàncies, és possible modificar les mesures adoptades en la sentència? 
             Aquestes i altres qüestions de la tramitació judicial de la separació o el  divorci són les que, des d'una vessant eminentment pràctica, s'explicaran en  aquesta ponència, i alhora es proposaran les possibles solucions als dubtes que  els assistents vulguin plantejar en relació a aquesta temàtica.
             Diferència  entre separació i divorci. Mesures o efectes derivats de la separació i del  divorci. La seva regulació al Llibre Segon del Codi Civil de Catalunya: 1)  Fills (responsabilitat parental, aliments, guarda i custòdia, règim de  permanències, pla de parentalitat). 2) Habitatge familiar. 3) Prestació  compensatòria i compensació econòmica per raó de treball. 4) La liquidació del  règim econòmic matrimonial i la divisió dels béns comuns o en comunitat  ordinària indivisa. Documentació que caldrà aportar per la tramitació judicial.  Tramitació judicial de la separació o del divorci: 1) Tramitació de mutu acord.  El conveni. 2) Tramitació contenciosa: 2.1) Mesures prèvies a la demanda  principal. Defensa i representació processal. 2.2) Demanda principal. Defensa i  representació processal. 2.3) Mesures provisionals derivades de l’admissió a  tràmit de la demanda. Les mesures civils derivades d’una ordre de protecció a  la víctima de violència de gènere dictades per un Jutjat de Violència  Domèstica. Tramitació contenciosa:  1) La  demanda de separació o de divorci. 2) La contestació a la demanda.  L’assentiment a la demanda i la declaració de rebel·lia. 3) La reconvenció. 4)  El judici. 5) La sentència. L’aclariment i el complement de la sentència. 6) El  recurs d’ apel·lació. L’execució de la sentència: 1) Quan es pot demanar  l’execució de la sentència. 2) L’execució dinerària: aspectes civils i aspectes  penals. 3) El règim de permanències: aspectes civils i aspectes penals. 4)  L’execució de les obligacions de fer. La modificació de la sentència de  separació o de divorci. Intervenció dels assistents. 
Breus comentaris  sobre el règim d'extinció de la parella estable: els efectes
             per SANDRA CAMACHO i CLAVIJO (professora de dret civil a la Universitat  Autònoma de Barcelona) 
             de 3 a 4 
ÀREA DE PENSAMENT
             Coordinador: Dr. JOSEP MONSERRAT i MOLAS (Universitat de Barcelona)
  
             1) «Poder i diner. Anàlisi fenomenològica»
  del 17 al  19, de 9 a 12 i de 3 a 4
El poder dels pares sobre els fills o el dels accionistes majoritaris sobre  l’empresa no són pas poder polític. La reflexió sobre el poder (polític) es  perdrà en ambigüitats si no aconseguim pensar la seva especificitat. Si és  cert, a més, que avui s’ha corromput en mans d’«els mercats» o «el diner»,  convé també dilucidar què és exactament el «diner». A aclarir totes dues  qüestions dediquem aquest curs.
             
             Professors: JOAN GONZÁLEZ i GUARDIOLA (SCF-UB) i XAVIER IBÁÑEZ I PUIG (UB - Escola  Sant Gregori) 
2) «Els filòsofs en la política catalana»
             del 20 al 22, de 9 a 12 i de 3 a 4
Tot al llarg de l’època contemporània els filòsofs han intervingut en la  trajectòria política del país. Unes vegades, amb la simple formulació dels seus  idearis; d’altres, ocupant llocs destacats en els partits polítics o en les  institucions. Els casos de Jaume Serra i Húnter o d’Eugeni d’Ors són, en aquest  sentit, emblemàtics.
             
             Professors: POMPEU CASANOVAS (IDT-UAB), JOSEP MONSERRAT (SCF-UB) i XAVIER SERRA (SFPV) 
ÀREA D'HISTÒRIA
            «Claus explicatives de la història catalana»
             Coordinador: Dr. ÀNGEL CASALS (Departament d'Història Moderna, Universitat de Barcelona; projecte de   recerca «Institucions i violència en les societats de la Corona d’Aragó»   [HAR2010-21675])
             del 17 al 19 d'agost
El curs explicarà algunes de les qüestions que resulten bàsiques per a entendre l’evolució de Catalunya des dels seus orígens medievals fins a la Guerra de Successió. El paper de la geografia i l’organització del territori, la creació d’una estructura econòmica i militar per al domini de la Mediterrània, els motius de la decadència baixmedieval i les bases de la relació amb la Monarquia Hispànica seran revisats a partir d’una lectura analítica més que cronològica, ampliant la mirada a disciplines diferents de la història estricta.
dia 17 
             Principat i no  comtat ni regne: per què?
             per DAVID GARRIDO 
             de 9 a 10
Per què el Principat—la Catalunya estricta—és un ‘principat'? Quan i com el  comte de Barcelona esdevingué ‘príncep' dels catalans? N'hem de cercar la  resposta en el llunyà segle XII i en un governant barceloní, el comte Ramon  Berenguer IV, de qui enguany es compleixen nou-cents anys del naixement. Ramon  Berenguer IV és qui primer definí els límits de la Catalunya estricta, el  conqueridor de Tortosa i Lleida. El príncep és el cap del ‘principat' i, doncs,  l'impulsor d'una idea de territorialitat prèvia a la consciència de catalanitat  que, sense negar les arrels en el regnat de Ramon Berenguer I, obtingué plena  vigència quan el seu besnét arribà al poder. Havia nascut el Principat,  perfectament expressat a l'usatge Quoniam per iniqum . Un ‘principat', o  exercici de la potestas supracomtal, no reial, definit territorialment  per Ramon Berenguer III el 1130: «Del castell de Pavia (la Segarra) fins a  Estopanyà (la Ribagorça) i d'ací a Fraga, Lleida i Tortosa.» 
L'expansió medieval  catalana
             per ÀNGEL CASALS (UB) 
             de 10 a 11 
La conquesta i  construcció del regne de València
             per DAVID GARRIDO 
             d'11 a 12
Aragó era un regne i Catalunya un principat, però Mallorca i València foren regnes: per què? Què impulsà Jaume I a constituir les noves conquestes en reialmes autònoms que, temps a venir, generarien identitats diferenciades. La resposta, en el cas valencià, cal buscar-la en la suposada renúncia dels drets sobirans sobre València de l'exgovernador almohade, el sayyid Abu Zayd ‘Abd ar-Rahman, en favor de Jaume I. La conquesta del territori valenci à, però, s'allargà en el temps i abastava senyories andalusines diferents, fins i tot algunes dependents del soldà de Múrcia, com Alzira i Xàtiva. El 1238 fou conquerida València, però fins al 1244 no s'arribà fins al port de Biar. Recordem-ho: l'exèrcit de Jaume I arribà fins a Múrcia, conquerida el 1266. La conquesta definitiva del territori valencià finalitzà el 1296, quan un altre Jaume, el segon, foragità els castellans de la vall del Vinalopó, l'Alacantí i el Baix Segura.
Nació i estat i el  seu debat en el món modern
             per ÀNGEL CASALS (UB) 
             de 3 a 4 
dia 18 
             La construcció  d'Espanya i Catalunya
               per ÀNGEL CASALS (UB)
             de 9 a 10 
La reintegració  mallorquina a la Corona d'Aragó
             per DAVID GARRIDO 
             de 10 a 11 
Jaume I creà un regne ex professo per al seu fill Jaume, el regne de Mallorques (les illes Balears i Pitiüses); una corona, però, feudatària del rei catalanoaragonès, a la qual pertanyien també els comtats nord-catalans del Rosselló i la Cerdanya, la ciutat de Montpeller i les baronies occitanes de Carlat i Omeladès. Els reis de Mallorca maldaren per alliberar-se de la submissió feudal al rei de Catalunya i Aragó; i, per a aconseguir-ho, cercaren l'aliança amb França, malgrat la fixació dels francesos per Montpeller, i el papat. El 1286, les Illes foren sotmeses a la Corona catalanoaragonesa, però, retornades a Jaume II de Mallorca el 1298, no foren reintegrades definitivament, amb la Catalunya del Nord, a la Corona d'Aragó, fins a 1343-1349.
Geografia i  història: el cas de Joan Guàrdia, un pagès del segle XVII
             per JAUME FONT (UB) 
             d'11 a 12 
El terme Corona  d'Aragó a l'edat mitjana
             per DAVID GARRIDO 
             de 3 a 4
Ramon Berenguer IV s'intitulà príncep d'Aragó i el seu fill, Alfons I, rei, però d'Aragó, no de Barcelona (Catalunya). S'inicia així, doncs, la casa reial d'Aragó de la dinastia de Barcelona. Amb el temps, aquesta casa reial anà agregant territoris al seu domini que la historiografia moderna ha unit sota l'expressió Corona d'Aragó, tot i que ben bé, en propietat, des de l'annexió de Mallorca el 1286, la denominació era tan plural com « regno, dominio et corona Aragonum et Cataloniae ». Més endavant, només «Corona reial d'Aragó» ( Crònica de Pere III) o, simplificant, «Corona d'Aragó», que en cap cas no significava la submissió de cap estat que la conformava a l'Aragó estricte, ben diferent—val a dir—de l'Aragó de l'actualitat. L'ús per la historiografia catalana de la renaixença i la noucentista de principis del segle XX de denominacions com Confederació o Corona de Catalunya-Aragó o catalanoaragonesa ha estat, però, combatuda aferrissadament per la historiografia espanyolista militant.
dia 19
             Corona d'Aragó a  l'època moderna
               per ÀNGEL CASALS (UB) 
             de 9 a 10 
Carreteres i camins  i la seva importància a l'època moderna
             per JAUME FONT (UB) 
             de 10 a 11 
El segle XVIII: el  de la industrialització i l'espanyolització. I res més?
             per ÀNGEL CASALS (UB) 
             d'11 a 12 
La frontera  catalana: una lectura geogràfica
             per JAUME FONT (UB) 
             de 3 a 4 
            «El poble, la nació i la política: Catalunya i el catalanisme en el marc europeu del segle XX»
             Coordinador: JORDI CASASSAS i YMBERT (Departament d'Història   Contemporània, Universitat de Barcelona, del grup de recerca consolidat   «Grup d’Estudis d’Història de la Cultura i dels Intel·lectuals» [GEHCI,   2009 SGR 1130] i de l'Institut d'Estudis Catalans)
             del 20 al 22 d'agost
El curs planteja, entre el discurs històric i el debat d’actualitat, les possibilitats i els límits de les estratègies regionalistes, autonomistes i secessionistes que tenen encara vigència en els nostres dies; ho fa en relació al món europeu occidental, del qual estudia l’evolució de les sensibilitats mitjanes respecte de la solució dels problemes nacionals que l’afecten directament.
dia 20 
               La problemàtica del  nacionalisme europeu abans del 1945
                 per JORDI CASASSAS (UB, IEC) 
               de 9 a 2/4 d'11 
La problemàtica del  nacionalisme europeu després del 1954
               per JORDI CASASSAS (UB, IEC) 
               de 2/4 d'11 a 12 
L'irredentisme  italià i el federalisme
               per GIOVANNI CATTINI (UB)
               de 3 a 4 
dia 21 
               Regionalisme i  nacionalisme a França
                 per NICOLAU BERJOAN (Universitat d'Ais-Marsella) 
               de 9 a 2/4 d'11 
L'Estatut de 1918-19:  acció política i sensibilització popular
               per GIOVANNI CATTINI (UB) 
               de 2/4 d'11 a 12
L'Estatut de  1931-32: acció política i sensibilització popular
               per ENRIC PUJOL (UAB) 
               de 3 a 4 
L'episodi històric que s'inicià el 14 d'abril del 1931 amb la proclamació de la República catalana i que culminà amb la seva conversió en Generalitat de Catalunya i amb l'obtenció d'un estatut d'autonomia (l'anomenat Estatut del 1932) és un dels moments més transcendents de la nostra història recent. Per això, mereix que se li dediqui una anàlisi mínimament detallada, sobretot ara, que hem iniciat un camí cap a la nostra independència política. Malgrat totes les dificultats que hagué d'afrontar aleshores el nounat autogovern i les que sorgiren posteriorment (guerra civil, exili i dictadura militar), aconseguí reeixir i ésser restablert al final del franquisme. Així, encara avui som hereus d'aquella primera Generalitat republicana que fou possible gràcies a la proclamació de Francesc Macià (que fou el principal acte de sobirania de tota la modernitat).
dia 22
               Projectes nacionals de resistència  (fins a l'Assemblea de Catalunya)
                 per GIOVANNI CATTINI (UB) 
               de 9 a 2/4 d'11 
La via estatutària:  realitzacions i limitacions
               per ENRIC PUJOL (UAB) 
               de 2/4 d'11 a 12 
L'etapa autonòmica iniciada el 1977 amb el restabliment de la Generalitat  de Catalunya i el retorn del president Josep Tarradellas es pot considerar  closa arran del fracàs de reforma estatutària (iniciada el 2004 i anul·lada  definitivament per la sentència del Tribunal Constitucional espanyol del 28 de  juny del 2010). Ara, a trenta-sis anys de l'inici d'aquest període autonòmic,  podem començar a fer uns primers balanços de l'experiència. Podem, per tant,  valorar amb una certa perspectiva el que foren realitzacions cabdals des d'una  perspectiva de reconstrucció nacional i també les limitacions que impediren  anar molt més enllà. És molt important que, a hores d'ara, siguem conscient de  les unes i les altres per tal de poder orientar-nos bé en aquest camí cap a la  independència nacional que hem emprès. 
               
               Nacionalisme i  independentisme a Catalunya al segle XXI
                 Taula rodona amb JORDI SALES (UB), JORDI CASASSAS (UB, IEC), ENRIC PUJOL (UAB)  i GIOVANNI CATTINI (UB, moderador) 
               de 3 a 4 
 ÀREA DE LITERATURA
            «Salvador Espriu, amb motiu del centenari del seu naixement»
             Coordinador JOAN ALEGRET (Universitat de les Illes Balears)
del 17 al 19 d'agost
La secció de Literatura tindrà enguany com a motiu bàsic la  reconsideració de l'obra narrativa, teatral i poètica de Salvador Espriu, amb  motiu del centenari del seu naixement. Les obres de prosa narrativa publicades  entre el 1931 i el 1937 ja causaren un impacte en el món literari català.  Després de la guerra, sorprengué com a poeta, en un doble vessant: líric— Cementiri  de Sinera (1946) — i satíric — Les Cançons d'Ariadna (1949)—, i com  a autor teatral que judicava, a través de la revisitació de mites grecs i  bíblics, la guerra civil i la dictadura, amb Antígona (1955) i Primera  història d'Esther (1948), una de les obres mestres indiscutibles de la  literatura catalana de tots els temps. A partir del 1960, amb la publicació de La  pell de brau, el seu prestigi transcendeix els cercles minoritaris: esdevé  la veu literària orientadora en la darrera etapa del franquisme i en la  transició política, i és representat per l'Escola Dramàtica Adrià Gual i cantat  per Raimon. 
Però enguany és també el centenari de la naixença d'uns altres excel·lents  poetes que intentarem també de recordar: l'eivissenc Marià Villangómez, l'olotí  Joan Teixidor, el palmesà Bartomeu Rosselló-Pòrcel, així com del barceloní  Josep Janés, més conegut com a editor. 
En aquest centenari, els acompanyen dos novel·listes: Ramon Fontanilles, autor  de La cort maia de Txikinamit (1956), i Joaquim Amat-Piniella, que  novel·là la seva experiència de supervivent del camp de concentració de  Mauthausen amb l'obra K.L. Reich (1963, text íntegre 2005). 
És també el sesquicentenari de Jaume Massó i Torrents (1863-1943), cofundador  de L'Avenç, del Centre Excursionista de Catalunya i de l'Institut d'Estudis  Catalans. Autor, como a filòleg, d'imprescindibles descripcions dels manuscrits  literaris medievals. Escriptor de creació en tots els gèneres i— ja que som a  Prada —autor d'un llibre que figura en el cànon de la prosa catalana de no  ficció: Croquis pirinencs (1896 i 1921 en la versió augmentada).
dia 17 
             El teatre de  Salvador Espriu (I)
               per CARLES CABRERA 
             de 9 a 10 
El curs s'organitza en tres sessions que es dedicaran respectivament a parlar de les peces de teatre Antígona , en què es denuncia la lluita entre germans partint del mite d'aquest personatge clàssic, ja tractat per Èsquil i Sòfocles; Primera història d'Esther, una història extreta de la Bíblia amb què feia, de nou, una denúncia de la guerra; i, en darrer terme, Una altra Fedra, si us plau, en la qual s'explica el mite de Fedra.
La poesia de  Salvador Espriu
             per DAVID CASTILLO (periodista) 
             de 10 a 11 
La narrativa de  Salvador Espriu
             per JOAN ALEGRET (UIB) 
             d'11 a 12
Bartomeu  Rosselló-Pòrcel
             per JOAN ALEGRET (UIB) 
             de 3 a 4 
dia 18 
             El teatre de  Salvador Espriu (II)
               per CARLES CABRERA 
             de 9 a 10
La poesia de  Salvador Espriu
             per DAVID CASTILLO (periodista) 
             de 10 a 11
La narrativa de  Salvador Espriu
             per JOAN ALEGRET (UIB) 
             d'11 a 12 
Joan Teixidor
             per JOAN ALEGRET (UIB) 
             de 3 a 4
dia 19
             El teatre de  Salvador Espriu (III)
               per CARLES CABRERA 
             de 9 a 10 
La poesia de Marià  Villangómez
             per JOAN ALEGRET (UIB) 
             de 10 a 11 
El teatre de Marià  Villangómez
             per BERNAT JOAN 
             d'11 a 12 
Claude Simon i  Ignasi Agustí
             per JOAN ALEGRET (UIB) 
             de 3 a 4 
 
            «Albert Camus, Catalunya i les Illes Balears: quina relació?»
             
per   CARLOTA VICENS i PUJOL (Universitat de les Illes Balears) i FINA SALORD  (coordinadora científica de l'Institut Menorquí d'Estudis) 
  dia 17 d’agost, de 9 a 12 del migdia
Se celebra enguany el centenari del naixement d'Albert Camus (1913-1960), raó per la qual proposem una aproximació ‘diferent’ a l'autor, que ens conduirà al Camus més relacionat amb Catalunya i les illes Balears: els seus orígens menorquins, la seva breu estada a Eivissa i a Mallorca, la seva relació amb els intel·lectuals catalans a l'exili, el seu entusiasme per l'obra de Maragall i la traducció que en resultà, són alguns dels temes que centren la proposta.
 ÀREA DE LLENGUA
            «La revolució digital: una nova comunicació per a la societat del coneixement»
             Coordinadora: M. JESÚS FERRÉS (Programa UdG 2.0, Universitat de Girona)
             del 17 al 19 d'agost
Ens trobem davant un canvi de paradigma que comporta necessàriament una transformació profunda en les formes de comunicació, de producció i d’aprenentatge. Sorgeixen a l’entorn d’aquest fenomen nous models lingüístics i maneres diferents d’interacció a la xarxa. La revolució digital permet als usuaris expressar-se amb molts més mitjans que no únicament amb la paraula. La imatge esdevé un element molt poderós i les generacions més joves l’adopten de manera natural.
dia 17 
             Canvis en la  comunicació social: reflexió sobre causes i conseqüències 
               per M. JESÚS FERRÉS (Universitat de Girona) 
             de 9 a 12
Els nous conceptes derivats del canvi: extimitat, intel·ligència  col·lectiva, prosumidors, canvi disruptiu, trencament espai-temps,  empoderament. Reflexió global sobre el canvi de paradigma en la societat del  coneixement. 
             Estat de la qüestió: comparativa en l'ús de les xarxes. Ús professional i ús  personal. 
             La creació de la identitat digital individual i col·lectiva. Reputació digital  i blogs. La creació de la marca personal i la marca corporativa. Les noves  eines de màrqueting. 
             El posicionament a la xarxa. Tècniques de posicionament. La comunicació  corporativa. La credibilitat i la reputació a la xarxa. Gestió de crisis.  L'escolta activa de la xarxa. Bones pràctiques en comunicació. 
             El nou fet comunicatiu. Comunicació mòbil. Comunicació sincrònica i asíncrona.  Comunicació en grup i creació de comunitats digitals. Interacció entre iguals.  Establiment de vincles a partir de la comunicació a la xarxa. 
             Els nous aprenentatges. L'aprenentatge informal. Els portafolis. La flipped  classroom . Els MOOC: cursos massius oberts on line . Els entorns  personals d'aprenentatge. 
Taller de recursos  2.0
             per M. JESÚS FERRÉS (Universitat de Girona) 
             de 3 a 4 
Presentació d'eines gratuïtes a la xarxa per a la nova comunicació i l'aprenentatge col·laboratiu.
dia 18 
             Llengua catalana i  món digital
               per TON FERRET
             de 9 a 12 i de 3 a 4
Llengua, societat i món digital a Catalunya (1983-2013). El català al món digital: un referent d'èxit (deu arguments). El suport de la Generalitat al català en el món digital (principals eines i polítiques).
dia 19
             Adaptació del món  jurídic, administratiu, educatiu i empresarial al nou paradigma de la  comunicació digital 
               per M. JESÚS FERRÉS (Universitat de Girona) 
             de 9 a 12
             
             Un nou concepte de propietat intel·lectual. Els drets d'autor. La  cocreació. Les llicències Creative Commons. 
             La nova exigència de la transparència. Open Data. Big Data. El rendiment de  comptes com a necessitat social. La necessitat de compartir la informació. 
             Nous sistemes per a l'acreditació de coneixements: valoració de les  experiències personals, habilitats socials. Soft skills. Noves maneres  de treballar. El sistema horitzontal i la comunicació bottom-up.  L'empoderament dels treballadors. 
             Eines de monitorització i sistemes de mètrica. 
             
  Taller de recursos 2.0
             per M. JESÚS FERRÉS (Universitat de Girona) 
  de 3 a 4
Presentació d'eines i recursos per al treball col·laboratiu. Presentació de sistemes de monitorització de xarxes.
 
            «Cent anys de les Normes Ortogràfiques»
per GABRIEL BIBILONI (Universitat de les Illes Balears) 
               del 20 al 22  d’agost, de 10 a 11 del matí
               
               El 2013 es compleixen cent anys de l'aprovació de les Normes Ortogràfiques,  un instrument fonamental que, després d'una llarga època d'anarquia gràfica,  posà la llengua catalana en les condicions per a emprendre el procés de  normalització lingüística. En aquest curs analitzarem els precedents, el  context i l'abast d'aquell fet decisiu. Concretament: 
               — La tradició gràfica abans de les Normes Ortogràfiques 
               — El context de la codificació ortogràfica: un projecte de llengua nacional 
               — El debat sobre l'ortografia al començament del segle XX 
               — La discussió i l'aprovació de les Normes. 
            «Quina política lingüística per a la Catalunya independent?»
             
per BERNAT JOAN
               del 20 al 22  d’agost, d'11 a 12 del migdia
Minories històriques i minories sobrevingudes: els casos dels hongaresos d'Eslovàquia, els italianòfons d'Ístria (Croàcia), per una banda, i els russòfons dels països bàltics, per l'altra.
Interllengües i processos de normalització: del rus , l'alemany o el serbocroat … a l'anglès.
Casuística europea aplicada al cas català. Qüestions a discutir: l'estatus de la llengua catalana, quina llengua (o quines llengües) oficial a la Catalunya independent, estatus de la minoria històrica (occitanòfona), estatus de les minories sobrevingudes. Llengües, multilingüisme i comunicació global a la Catalunya Estat.
ÀREA DE MÚSICA
            «Música i patrimoni musical als Països Catalans: el bicentenari del naixement de Wagner i Verdi»
             Coordinador: Dr. JAUME CARBONELL i GUBERNA (Departament d'Història de l'Art, Universitat de Barcelona i del «Grup  de Recerca en Història de l’Art i del Disseny Contemporanis» [GRACMON,  HAR2008-4327/ARTE]) 
             del 20 al 22 d'agost
Els cursos de música d’enguany giraran entorn dos grans pols: d’una banda, ens hem de fer ressò de les dues grans commemoracions de l’any, el bicentenari del naixement de Giuseppe Verdi i Richard Wagner. Òbviament, el curs es farà ressò de la recepció i el que donà de sí la influència d’aquests compositors en la vida cultural i musical catalana. Com en altres edicions, l’àrea de musica d’enguany estarà atenta a les aportacions recents en la recerca de la música popular i tradicional dels Països Catalans, com en altres edicions.
dia 20 
             Aspectes de la  dramatúrgia musical en l'òpera de Verdi
             per PAU MONTERDE (Institut del Teatre) 
             de 9 a 12 
             
L'òpera és una forma de teatre musical en la qual la funció del dramaturg  l'assumeix el compositor. Verdi, que es considerava un home de teatre, fa  servir elements textuals i musicals diversos per a configurar les òperes des  d'un punt de vista dramatúrgic. En aquest curs estudiarem alguns d'aquests  elements amb exemples extrets d'algunes de les seves òperes més conegudes. 
Wagner a Catalunya
             per JAUME CARBONELL (UB) 
             de 3 a 4 
dia 21 
             Wagner: la  revolució en l'òpera i la música
               per JAUME CARBONELL (UB) 
             de 9 a 12 
Wagner a Catalunya
             per JAUME CARBONELL (UB) 
             de 3 a 4 
dia 22
             Verdi, una  perspectiva en el seu bicentenari
               per JOAN VIVES (Catalunya Música) 
             de 9 a 12 
Wagner a Catalunya
             per JAUME CARBONELL (UB) 
             de 3 a 4 
ÀREA D'ART
            «Vayreda, Rusiñol, Anglada Camarasa, Miró, Gaudí. Natura i paisatge a l'art dels Països Catalans»
             Coordinador: ALBERT MERCADÉ (Universitat Pompeu Fabra)
             del 20 al 22 d'agost
El fenomen del paisatgisme modern als Països Catalans és un dels temes vehiculars de l’art modern català. Des dels paisatges de Vayreda fins a les constel·lacions de Miró, la nostra pintura moderna s’inicià i es clogué amb el paisatge com a referent. Un espai de llibertat, revolta, d’evasió, de mitificació o d’ordre, que permeté l’aparició dels principals moviments artístics —el naturalisme, el modernisme, el noucentisme, el surrealisme o l’informalisme— i algunes de les obres més emblemàtiques de la nostra història de l’art.
dia 20
          La irrupció del  paisatgisme francès a Catalunya
          per ALBERT MERCADÉ (UPF) 
          de 9 a 2/4 d'11 
L'escola d'Olot i  el seu temps
          per RICARD BRU (UB) 
          de 2/4 d'11 a 12 
Paisatges del  modernisme. De la Vall de Boí a Mallorca
          per RICARD BRU (UB)
          de 3 a 4 
dia 21 
          Rusiñol, Mir o el paisatgisme modern  català: de Sitges a Mallorca
            per ALBERT MERCADÉ (UPF) 
          de 9 a 2/4 d'11 
Japonisme: la  influència de la natura a l'època del modernisme
          per RICARD BRU (UB) 
          de 2/4 d'11 a 12 
Sunyer, Galí,  Mercadé. El paisatge noucentista
          per ALBERT MERCADÉ (UPF)
          de 3 a 4 
dia 22
          Antoni Gaudí: natura i arquitectura
            per RICARD BRU (UB) 
          de 9 a 2/4 d'11 
De Miró a Tàpies.  El paisatge avantguardista
          per ALBERT MERCADÉ (UPF)
          de 2/4 d'11 a 12 
Conclusions del  curs
          per ALBERT MERCADÉ (UPF)  i RICARD  BRU (UB) 
          de 3 a 4 

