XXXIV UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU

del 15 al 24 d’agost del 2002


Espectacles - Cinema

Coordinació: Federació Catalana de Cineclubs
Tria i presentacions: JOSEP M. LÓPEZ i LLAVÍ


L'illa de l'holandès
de Sigfrid Monelon
presentada pel director
dia 16, a les 11 de la nit, al cinema Lido

Dirigida per: Sigfrid Monleon i Ferran Torrent
Repartiment: Pere Ponce, Cristina Plazas, Feodor Atkine, Juli Mira, Roger Casamajor, Francesc Garrido, Dafnis Balduz, Juli Cantó, Enric Benavent, Elvira Granados, Michel Corder, Víctor Pi, Rocío Marco Mut, Chantal Aimée i la col·laboració especial d’Emma Vilarasau.
Durada: 107 mm

Lluís Dalmau, un jove professor universitari, arriba a una illa deportat per la seva activitat política. Som al 1969 i a l’illa es debat si la solució seria la construcció d’una urbanització turística amb capital estranger o trobar la manera d’impedir el tancament de la indústria tradicional salinera que ha sostingut l’economia de l’illa des de temps immemorials.
Dalmau, seduït per l’illa i per la seva gent, decideix ajornar els seus plans de fuga i inicia un idil·li amb Feli, una atractiva grangera. Aquest és el detonant que fa que Feli es replantegi la seva relació amb Patrice el Belga, un estranger d’obscur passat que regenta l’hostal de l’illa.
Precisament del seu obscur passat sorgirà la solució perquè els illencs liquidin els seus deutes i puguin escollir lliurement el seu futur. Però potser serà massa tard perquè Patrice aconsegueixi que Feli es quedi al seu costat.


La Bíblia negra
de David Pujol
dia 17, a les 11 de la nit, al cinema Lido

Repartiment: Mònica Randall, Joan Fern·ndez, Carlos Álvarez Novoa, Jordi Collet.
Durada: 91 mm

Un psico-thriller que explica la brutal experiència d’un nen de 9 anys, Simó, que després de la mort dels seus pares en un accident de tràfic va a un petit poble de la costa gallega amb la seva única família: una tia-avia, Maria Bayona. Amb un caràcter estrany, Maria, vol inculcar al nen la doctrina d’un antic llibre que l’obsessiona. L’únic suport que rep és del seu mestre, el pare Genaro, i d’un noi del poble, Leo, que l’ajuden a escapar d’aquest ambient.


Un gos anomenat Dolor
de Luís Eduardo Aute
dia 18, a les 11 de la nit, al cinema Lido

Durada: 90 mm

Un gos anomenat Dolor és una pel·lícula dibuixada i animada pel seu autor, Luis Eduardo Aute. Més de quatre mil dibuixos que han estat, posteriorment, tractats amb l’última tecnologia digital. Un gran treball que ha suposat més de cinc anys des que va realitzar els primers dibuixos el 1995 fins els dos últims anys de plena dedicació al rodatge. Un gos anomenat Dolor pren el nom del gos que va tenir la pintora mexicana Frida Kahlo. La línia argumental de la pel·lícula, integrada per set històries o retrats, és la de la relació entre l’artista i el seu model, amb un fil conductor, que és el gos, coprotagonista de quasi tots els episodis. Luis Eduardo Aute reinterpreta les relacions de pintors com Goya, Duchamp, Picasso, Sorolla, Romero de Torres, Frida Kahlo, Rivera, Dalí i Velázquez, amb els seus models, amb el seu entorn, amb la seva història. Aquesta reinterpretació és, sobretot, una pel·lícula, que utilitza a fons el llenguatge cinematogràfic més clàssic, però a la vegada una reflexió sobre l’art i l’artista, posant-se a la pell dels creadors i el seu món.


Tot em passa a mi
de Miquel Garcia Borda
dia 19, a les 11 de la nit, al cinema Lido

Repartiment: Miquel Garcia Borda, Jordi Collet, Javier Albala, Lola Dueñas, Cristina Brondo, Míriam Alemany
Durada: 98 mm

Òscar torna de l’Índia al pis que comparteix amb dos amics. N’hi ha un a punt de casar-se. Les veïnes del pis són tres al·lotes, de les quals dues són parella i l’altra necessita un home sens falta. El dia de l’arribada d’Òscar hi ha organitzada una festa de benvinguda. A partir d’aquest moment les relacions entre els personatges quedaran afectades i tothom haurà de prendre una decisió important. Qualcú que estimes falla, et rebutgen, no ets correspost, ningú no et fa cas? Aleshores pots dir: “tot em passa a mi”.


Faust 5.0
d'Isidor Ortiz i la Fura dels Baus
dia 20, a les 11 de la nit, al cinema Lido

Repartiment: Miguel Ángel Solá, Eduard Fernández, Najwa Nimri, Cristia Piaget
Durada: 95 mm

Aquesta cinta del grup català la Fura dels Baus tanca la trilogia sobre el mite de Faust, que va començar a treballar amb l’espectacle teatral Faust versió 3.0. En aquest cas s’analitza l’aspecte del desig, que també es pot convertir en malson. El dilema central d’aquesta història és l’home dividit.
Subratllant la contradicció entre el que és visceral i el que és cerebral, Solà encarna un metge que tracta pacients terminals i que durant tant de temps ha desitjat que visquin, que fins i tot ell mateix s’oblida de viure. La pel·lícula és una metàfora. La vida col·loca aquest home davant el mirall.
Faust 5.0 ens ofereix una direcció artística molt acurada que ambienta la història en una Barcelona futurista i multiracial, amb una estètica molt urbana en la qual predominen els tons apagats.


Menja d'amor
de Ventura Pons
dia 21, a les 11 de la nit, al cinema Lido

Repartiment: Juliet Stevenson, Paul Rhys, Allan Corduner, Kevin Bishop, Geraldine McEwan, Craig Hill, Pamela Field, Naím Thomas.
Durada: 102 mm

Paul és un jove talentós estudiant de música que és contractat per passar les pàgines de la partitura en un concert de Richard Kennington, un dels pianistes més famós del món. A més de diligent, Paul és extremadament atractiu, fet que no passarà desapercebut a Richard ni al seu agent, Mansourian, dos homes al capdamunt de les seves respectives carreres.
Richard i Paul es tornen a trobar a Barcelona, on el jove passa les vacances amb la seva mare, Pamela, que intenta oblidar el trastorn produït per l’abandó del seu marit. Pamela és una dona de classe mitjana californiana que no acaba d’entendre la dimensió de l’amor del seu fill, la seva maduresa i la seva independència.
Paul i Richard s’enamoren, però això portarà implicacions molt diferents per a cada un d’ells. Richard torna a casa, tot fugint d’un compromís més gran en la relació. Pamela es comença a recuperar i a guanyar la confiança perduda, mentre s’adona que Paul ja no és un nen. En tornar als Estats Units, Paul descobreix que no té prou talent per ser concertista i es deixa portar per la vida còmoda de Nova York. Pamela lluitarà pel futur del seu fill i aquesta experiència els servirà per construir una relació més profunda.


En construcció
de Josep Lluís Guerin
dia 22, a les 11 de la nit, al cinema Lido

Repartiment: Juana Rodríguez, Ivan Guzman, Juan López, Juan Manuel López, Santiago Segade

En un emblemàtic barri popular, amenaçat per un pla de reforma, es comença la construcció d’un bloc de pisos. "Volíem conèixer la intimitat d’una construcció, així que ens hi vàrem posar quan aquest espai era encara un solar on jugaven els nanos a futbol". El dia a dia del barri i la seva gent es van anar transformant poc a poc.


Güell i Gaudí: un projecte comú
curt de Joan Riedweg
dia 23, a les 11 de la nit, al cinema Lido

Idea i direcció general Raquel Lacuesta
Guió Francesc Orteu
Repartiment Abel Folk i Ramon Madaula
Durada del film 20 mm

L’estreta relació que va existir entre l’industrial i mecenes Eusebi Güell i Bacigalupi (1846-1918) i l’arquitecte Antoni Gaudí i Cornet (1852-1926) va derivar en la concreció d’un gran projecte comú, del qual Catalunya, i el món sencer, s’han beneficiat: en són exponent aquelles obres que ens van deixar i que materialitzen un pensament, una manera de viure, una manera d’entendre l’arquitectura i l’art.
Güell va confiar a Gaudí el projecte del seu habitatge senyorial (el Palau Güell), el de l’església d’una nova urbanització obrera (la Colònia Güell), el d’una urbanització burgesa (el Park Güell), els pavellons de la seva finca d’esbarjo (la Finca Güell, a Pedralbes) i, a més, el va involucrar en uns projectes per a la seva finca rural (el pavelló de caça i el celler Güell, al Garraf), i en el d’un xalet a Catllaràs, on posseïa mines, prop de la seva fàbrica de ciment, a Castellar de N’Hug.
Com a complement de l’exposició de la Diputació de Barcelona La vida a palau: Eusebi Güell i Antoni Gaudí, dos homes i un projecte, que es pot visitar al Palau Güell, en aquest film els protagonistes de la història recobren vida i mantenen una conversa que sintetitza quaranta anys de relació i amistat. Una conversa fictícia, però basada en fets reals, a través de la qual es descobreixen les il·lusions, els sentiments, les ambicions i, fins i tot, el drama interior de dos personatges que van viure entre la realitat i el somni, que van saber jugar a fer país, cadascú a la seva manera, enmig d’un món sacsejat i controvertit.


Jacint Verdaguer, un escriptor per a un poble
de Josep Oller i Narcís Garolera
dia 23, a 2/4 de 12 de la nit, al cinema Lido

Durada: 58 mm

Aquest documental presenta la figura i l’obra de Jacint Verdaguer en el seu context i la seva època, i ofereix una selecció dels seus textos més representatius, recitats per Lluís Soler i musicats per Rafael Subirachs. Destacats estudiosos i crítics aporten, amb els seus comentaris, una visió reflexiva i plural del gran escriptor: Jordi Castellanos, Manuel Jorba, Modest Prats, Josep M. Casasús i Isabel-Clara Simó