XXIX UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU

del 15 al 24 d’agost del 1997


Cursos de formació cultural


INTRODUCCIÓ ALS PAÏSOS CATALANS
Coordinadors: JOAQUIM MONCLÚS
del 15 al 24 d’agost

L’antisemitisme cristià i el trencament de la societat mallorquina
a càrrec de PERE BONNÍN
dies 15, 16 i 17, de 9 a 2/4 d’11 del matí


Va bastar que recentment un grup de mallorquins al voltant de l'Associació d'Amistat Balears-Israel volgués dedicar un memorial a les víctimes de la Inquisició perquè esclatés a Mallorca una virulenta polèmica. La qüestió dels conversos de jueu, anomenats xuetes, continuà latent a l'illa gran, i qualsevol espurna és suficient per fer-la reviscolar. EI periodista i escriptor Pere Bonnin explicarà els orígens de l'antisemitisme cristià i el trencament social que ha causat a Mallorca.

La dimensió internacional dels Països Catalans
a càrrec d’ENRIC PUJOL i CASADEMONT
dies 15, 16, 17 i 18, de 2/4 d’11 a 12 del migdia

L'objectiu del curs és analitzar el passat i el present -i fer una prospectiva del futur- de l'aportació feta des dels Països Catalans a Europa i al món. Això implica intentar donar resposta a preguntes punyents com aquestes: Quina ha estat la dimensió internacional dels catalans al llarg dels segles? Com han estat i com són vistos els Països Catalans de fora estant? Fins a quin punt el «cas català» no constitueix una excepció històrica, sinó tot al contrari? Es pot parlar de l'existència d'un «model català» que pot fer una contribució decisiva en el nou món que ara es configura?

Introducció al coneixement de la Franja de Ponent
a càrrec de JOAQUIM MONCLÚS
dies 18, 19, 20 i 21, de 9 a 2/4 d’11 del matí

L’Alguer, avui
a càrrec de CARLES SECHI
dies 20,21 i 22, de 2/4 d’11 a 12 del migdia

El baix Ebre i el Maestrat o la paradoxa de la (falsa?) frontera
a càrrec de MANUEL GARCIA I GRAU
dies 22, 23 i 24, de 9 a 2/4 d’11 del matí

La fragilitat de la pau europea i les exigències d’una afirmació nacional democràtica
a càrrec de JORDI SALES
dies 23 i 24, de 2/4 d’11 a 12 del migdia


L'aporia entre «mundialització» i denúncia del «pensament únic».
Fetitxisme ambivalent de l'economia de mercat. Racionalitat econòmica i ciutadania activa.
La fragilitat de la pau a Europa.
La fragilitat de la representació política.
Afirmació nacional, quatre fantasies a reconsiderar.
Exigències de vertebració: els ciutadans i la riquesa de les nacions, sistema escolar i ciutadania, la mitologia de la «transició», els problemes d'encaix d'una nova generació, la indústria del oci.
Comunicació.
La formació i les dimensions personals i comunitàries de la vida espiritual i orientació reflexiva.


CONEIXEMENT DE LA CATALUNYA NORD
Coordinador: ALÀ BAYLAC-FERRER
del 16 al 24 d'agost

La Catalunya del Nord a l’abast
a càrrec d’ALÀ BAYLAC-FERRER (professor de català al Liceu de Ceret)
dies 16, 17, 18 i 19, de 10 a 11 del matí


Geografia nord-catalana.
Coneixement i ús de la llengua: entre substitució i recuperació.
Les darreres lluites de l'Estat contra el català.
L'economia nord-catalana: crisi endèmica.

Síntesi d’història de la Catalunya Nord
a càrrec de JOAN PEYTAVÍ DEIXONA (professor de català al Liceu de Ceret)
dies 20, 21, 22 i 23, de 10 a 11 del matí


Edat mitjana: el bressol de Catalunya.
Època moderna: separació i resistència.
Època contemporània: revolució i integració.
Època contemporània: etnocidi i república.

Quaranta anys de foment de la sardana a Ceret
a càrrec de JOSEP VILADOU (president del Foment de la Sardana)
dia 16, d’11 a 12 del migdia

Presentació del balanç i de les perspectives de l'activitat sardanista  en el moment de més gran desenvolupament de la sardana a la Catalunya del Nord.

Català i occità a la revolta vitícola del 1907
a càrrec de JOAN DANIEL BEZSONOFF (professor de català al Liceu del Clos Banet a Perpinyà)
dia 17, d’11 a 12 del migdia

Es mostrarà com l'anomenada revolta vitícola del 1907 a la Catalunya del Nord i al Migdia francès fou potser l'última possibilitat de replantejar l'estructura estatal de França. Revolta vitícola o ocasions perdudes?

Vocabulari rossellonès i català normatiu
a càrrec de RENAT BOTET
dia 18, d’11 a 12 del migdia


Presentació de l'obra fruit d'anys de recerques orals i investigacions llibresques, tot just acabada de publicar: el Vocabulari rossellonès amb traducció en francès i català normatiu. Aquesta eina va dirigida tant als catalans del nord desitjosos de recuperar la seva memòria, com als catalans del sud interessats per conèixer més bé el bressol del seu país.

Francès, llengua de la república, i el català què?
a càrrec d’ENRIC VILANOVA
dia 19, d’11 a 12 del migdia


De fa pocs anys, hi ha una legislació lingüística a l'estat francès, però solament per a la «llengua de la república», o sigui, el francès. Un esment, però, de les «llengues regionals» en la llei Toubon i la recent sentència judicial favorable a la revisió ortogràfica del cadastre de Perpinyà. Poden obrir una escletxa per deixar existir el català?

100è llibre de l’Editorial el Trabucaire: el repte de publicar en català
a càrrec de MARIA ÀNGELS FALQUÈS
dia 20, d’11 a 12 del migdia

Enguany el Trabucaire ha publicat el seu 100è títol. Actualment és l'editorial més important pel que fa a la publicació d'obres en català a la Calalunya del Nord, encara que la tasca no sigui gaire fàcil. És possible continuar gaire temps publicant en català a la Catalunya del Nord?

La música tradicional i rural a l’escola
a càrrec de JOAN MIQUEL PARARIE
dia 21, d’11 a 12 del migdia


Des de les classes maternals fins al CM2 es pot practicar una veritable descoberta del medi ambient sonor a través d'un exemple: la canya. S'estudia la relació música/dansa i la utilització d'aquests punts de vista d'una manera pedagògica. Els instruments seran presents a la classe.

L’ensenyament bilingüe avança a la Catalunya Nord?
a càrrec de MARIA DOLORS SOLÀ (encarregada de la missió pel català)
dia 22, d’11 a 12 del migdia


En aquests darrers anys s'ha iniciat tímidament l'ensenyament bilingüe francès-català a l'escola pública, després de vint anys de lluita a les escoles catalanes Bressola i Arrels. La voluntat d'obertura dels darrers responsables acadèmics serà suficient per generalitzar l'ensenyament en català i regenerar l'ús de la llengua?

Catalanisme polític a Perpinyà, la Catalana
a càrrec de JAUME ROURE (elegit d’Unitat Catalana a Perpinyà)
dia 23, d’11 a 12 del migdia


Un dels membres de l'equip del batlle fa un balanç de la política catalanista portada a terme per la Fidelíssima Vila: èxit, límits, conseqüències i perspectives.

Catalunya del Nord i catalanitat: realitat i il·lusions
a càrrec de CILLIE MOTZFELDT
dia 24, d’11 a 12 del migdia

Evolució i consistència de la identitat a la Catalunya del Nord a ulls d'una antropòloga noruega instal·lada des de fa anys a la Catalunya del Nord i després d'un estudi universitari de la qüestió.

INICIACIÓ A LA LLENGUA

«Curs de català per a no-catalanoparlants»
a càrrec de MARIA FRADERA
(organització: Direcció General de Política Lingüística, GdC)
cada dia de 10 a 12 del migdia


Els objectius del curs pretenen que l'alumne sigui capaç d'expressar-se amb un cert grau de correcció en converses d'àmbit familiar i d'un cert grau de formalitat en varietat estàndard, i també comprendre textos escrits i converses sobre temes generals.

«Curs de formació mitjana»
per ROSER LATORRE
cada dia, de 9 a 11

Estudi del lèxic i del sistema lingüístic, amb la corresponent revisió gramatical -ortografia, morfologia, sintaxi, formació de mots-, per mitjà de textos de caràcter formal en la varietat estàndard o, si convé, en alguna de les varietats geogràfiques. Pràctiques de conversa i lectura per ajudar a un domini acceptable de l'ús de la llengua.

«Terminologia catalana, terminologia subordinada»
a càrrec de LLUÍS MARQUET
cada dia d’11 a 12 del migdia


El curs pretén donar una visió general de la situació actual de la terminologia catalana i descriure els diferents casos de solucions terminològiques. L'objectiu fonamental del curs és analitzar especialment les solucions degudes a la interferència i a la situació de subordinació del català, que fa que sovint es prefereixin solucions acostades al castellà i es rebutgin les alternatives més genuïnes, generalment més apropades a les solucions de les altres llengües i per tant més universals. S'exposen també els principis generals que regeixen a l'hora d'adoptar moltes de les solucions i s'intenta explicar els criteris generals que dominen actualment i que fan que el català especialitzat esdevingui cada cop més un calc del castellà. Al mateix temps s'estudien les possibilitats de frenar i combatre aquesta tendència i s'analitzen diferents exemples de solucions subordinades comparant-les amb les equivalents en les altres llengües; al mateix temps, es consideren les solucions no subordinades que es podrien adoptar i que serien completament coherents amb el que s'havia anat fent anteriorment. Es presenta així un dilema bàsic que fa que calgui optar per unes solucions o unes altres. S'exposen també alguns casos de problemes pendents i no resolts encara, que caldria analitzar detingudament.


INICIACIÓ A L'ESPERANTO
a càrrec de NEUS MOLY i RAMON PERERA i PERERA
cada dia, de 10 a 11 del matí


El curs és dirigit a tots els qui desitgin viure la interessant experiència lingüística de practicar una llengua no espontània i també als qui desitgin conèixer globalment les bases i aplicacions d'aquesta llengua.
L'adquisició dels continguts pràctics dependrà del ritme d'aprenentatge del grup de classe. Es donarà vocabulari i estructures diferents de les de l'any passat per facilitar que puguin repetir el curs els qui ja el van seguir.
Pel que fa als continguts teòrics, s'exposaran els punts següents: sistema fonològic, ortogràfic i morfosintàctic; esbós històric; esperanto i art; esperanto i ensenyament.